Jeg har installert skyvedører som har en stålbjelke som overligger. Forsøker nå å installere 18mm tre-smyg mot stålbjelken. Jeg bruker skruer (4.8 x 32mm) i henhold til bildet nedenfor, har forborret bjelken med 4mm og også forborret treet halvveis med 10mm da jeg vil skjule mutteren. Jeg kommer ingen vei. Ofte så trykker skruen ut treet.
Jeg så på YouTube at noen utførte nøyaktig samme sak, men med skruer som disse:
Feil skruer eller gjør jeg noe feil? Kjører skrumaskinen på lav hastighet med høy kraft.
Jeg har installert skyvedører som har en stålbjelke som overligger. Prøver nå å installere 18mm tre-smyg mot stålbjelken. Jeg bruker skruer (4.8 x 32mm) ifølge bildet nedenfor, har forboret bjelken med 4mm og også forboret treet halvveis med 10mm da jeg vil skjule mutteren. Jeg kommer ingen vei. Oftest så presser skruen ut treet.
[bilde]
Jeg så på YouTube at noen utførte akkurat samme sak, men med skruer som disse:
[bilde]
Feil skruer eller gjør jeg noe galt? Kjører skrumaskinen på lav hastighet med høy kraft.
Om det nå er en bjelke og ikke bare tynn plate/jern så er det feil skrue. Visst, selvgjengende spiss men knapt for 6 mm tykt gods i en stålbjelke. Bruk m-gjenget skrue med låsemutter i stedet.
Har du seriøst null peiling, eller er du bare skikkelig uvitende? Hvorfor tror du det er en borspiss på skruene? 🤦
På alvor, mannen. Begynner å bli skikkelig latterlig nå.
Har skrudd opp nok med platefasade og stillas i bjelker og søyler, så ...
Og akkurat alle som har skrudd i plate eller bjelke og IKKE går rundt med hodet under armen men faktisk bruker det vet at man liksom ikke trekker 6mm bjelke med en sånn med noe stor finesse eller suksess.
Du vet jævlig mye... noen innlegg opp forstod du ikke engang hvorfor treet dro og henviste til at det allerede var boret 10mm. Det finnes konstruksjonsskruer/vingskruer som har en innebygd fres for frigangsfresing, du legger sikkert merke til at den skruen TS henviser til ikke har det.
Konstruksjons-/vingskruer med betydelig mer borkapasitet pleier å være spesifisert opp til ca 4mm stål i normaltilfellet, det går sikkert å bore 1mm til noen ganger før spissen smelter. Skruen TS bruker kalles vanligvis montasjeskrue og har en helt annen pris, en helt annen herding og en platekapasitet på 0,8-2mm omtrent.