Hei
Jeg holder på å bygge til huset mitt og kjøpte som vanlig en masse spiker, 3", 4", 5".
Men snekkeren min anbefalte skruer. Og jeg kan si at det er det beste jeg har gjort, mer lettarbeidet og praktisk har jeg ikke vært med på. Jeg kan ikke se noen fordel med spiker i dag, det eneste vi brukte spiker til var undertak på taket. Så til alle dere som vurderer å løfte hammeren, tenk heller skrutrekker, det finnes så mange fordeler:
- Man kan i prinsippet få til det i alle umulige vinkler
- Det går fort og hvis man gjør feil er det bare å ta ut og skru om
- Det blir enklere å få treverket eksakt
- Det blir mer holdbart
- Man kan jobbe enklere på egen hånd.
- Man får bedre feste i endevire

Ulemper:
- Noe høyere pris
- De skruene jeg brukte er ganske tøffe å baufil av.

Jeg fant en skrue som var kanon (torx) i ulike dimensjoner (70x6, 100x5, 120x6, 145x6 m.m.) som erstattet alle de spikrene jeg hadde tenkt å bruke. Totalt kostet skruene til huset ca 7000 NOK, men det var verdt hver eneste krone.

Jeg har bygget brygger i mange år som skal tas opp om høsten og da brukt skruer, men alltid vært misfornøyd da disse har rustet, irret, eller helt enkelt brukket. Men de skruene jeg har fått tak i er kanon, helt annen divisjon.

Så mitt formål med dette innlegget er å tipse om å bruke skruer til byggeprosjektet i stedet for spiker. Jeg er så utrolig fornøyd, er det interessant kan jeg også notere fabrikkmerke, men er usikker på om det er tillatt.

En ulempe til? Tid (sammenlignet med spikerpistol)? Sammenlign tiden mellom å skru i en 70 mm skrue (som vel er et minimum om man skal feste en 45-regel i noe) med å skyte i en 90 mm spiker med en spikerpistol.

Fester man utvendig list (før fasade) så er det skikkelig gøy med spikerpistol. Men bruker man 120x6 skrue og med en skikkelig skrutrekker er ikke tiden en så stor fordel, det andre overveier mye når man kommer til vinduer m.m. Jeg snakker eneboliger, ikke rekkehusrekker. Jeg ville aldri i dag brukt spikerpistol før hammer og spiker på mindre objekter (muligens råspont). Selvsagt, er man proff så motiverer det...

pbengtsson skrev:
Hei
Jeg fant en skrue som var kanon (torx) i ulike dimensjoner (70x6, 100x5, 120x6, 145x6 m.m) som erstattet alle de spikrene jeg hadde tenkt å bruke. Totalt kostet skruene til huset ca 7000:-, men det var verdt hver eneste krone.

Så mitt formål med dette innlegget er å tipse om å bruke skruer til byggingen i stedet for spiker. Jeg er så utrolig fornøyd, om det er interessant kan jeg også notere om fabrikat, men er usikker på om det er tillatt.
Naturligvis skal du fortelle hva det var for skruer du er så fornøyd med!

P
Ja, hammeren brukes mest til å justere ting nå for tiden. Spikerpistoler og skruer dominerer helt klart.
Jeg bruker mest Essve's Cutter-skrue som fungerer utmerket. Selvborende, rifler under hodet og torx-bits.
Tenk bare på å bruke nylonplugg, og ikke de gule/røde/blå/brune plastpluggene, når ting skal skrus i betong o.l.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.