Jeg holder på med å sette opp ca 30 kvm perlestaff i stuen min. Tidligere (for noen år siden) har jeg gjort lignende med både spiker, men jeg har også satt opp en liten veggpanel med klips. Som jeg husker det, var det smidig med klips, men jeg har hørt litt delte meninger om dette.
Noen tips?
Det er jo veldig slitsomt å spikre, spesielt de siste millimeterne så man ikke skader panelet...
Noen tips?
Det er jo veldig slitsomt å spikre, spesielt de siste millimeterne så man ikke skader panelet...
Hei,
De gangene jeg har satt opp perlestaff som innertak har jeg brukt klips til å spikre. Med et godt don, en bra hammer og en tålmodig hjelpearbeider som hjelper til med å holde, går det overraskende smidig. Jeg opplever ikke siste raden som vanskelig å spikre, den spikrer du sannsynligvis uten klips siden den kappes til ønsket bredde. Derimot kan det være trangt å få den inn...
// Tobbe
De gangene jeg har satt opp perlestaff som innertak har jeg brukt klips til å spikre. Med et godt don, en bra hammer og en tålmodig hjelpearbeider som hjelper til med å holde, går det overraskende smidig. Jeg opplever ikke siste raden som vanskelig å spikre, den spikrer du sannsynligvis uten klips siden den kappes til ønsket bredde. Derimot kan det være trangt å få den inn...
// Tobbe
Skrudde clips i taket. Har skrudd panel i taket på fritidshuset at det fungerer kanon. Ingen komplisert oppoverspikring, ingen feil med merker, mm.
Men nå har jeg skaffet en dykkertpistol så neste panel settes med den i stedet.
Men nå har jeg skaffet en dykkertpistol så neste panel settes med den i stedet.
Jeg bruker gjerne clips til veggpanel, men jeg er litt tvilende til dem i tak etter å ha måttet stå og spikre fast tretti år gammelt paneltak som hadde hengt ned og fått gliper på grunn av at clipsene over tid hadde bøyd seg av panelets vekt. Men det kan ha å gjøre med at det var regelbundet litt for glissent, cc omtrent en meter = mer vekt på hver clips.
Spikre skjult uten clips - 45 grader inn rett over fjæren - går bra uten å skade panelet hvis man bruker spikdriver (som dor, men med flat spiss) den siste biten. Men det er litt mer krevende spikring enn med clips.
Spikre skjult uten clips - 45 grader inn rett over fjæren - går bra uten å skade panelet hvis man bruker spikdriver (som dor, men med flat spiss) den siste biten. Men det er litt mer krevende spikring enn med clips.
Klikk her for å svare