Hei
Vi trenger å sette opp hyller i vårt kombinerte apparatrom/reservetoalett/lager. Jeg kan nok ikke stole på å skru i bjelkene (uheldig plassering + diverse elektriske ledninger trukket ubehagelig nærme) så jeg må skru en del direkte i sponplatene (12 mm tykke ifølge tegningen). Hvor godt kan jeg regne med at det holder? Det kommer til å bli en del vekt på dem fremover når alt frostømfintlig skal flyttes inn fra uteboden, og jeg vil jo ikke at halve veggen skal rase ned...
Vi trenger å sette opp hyller i vårt kombinerte apparatrom/reservetoalett/lager. Jeg kan nok ikke stole på å skru i bjelkene (uheldig plassering + diverse elektriske ledninger trukket ubehagelig nærme) så jeg må skru en del direkte i sponplatene (12 mm tykke ifølge tegningen). Hvor godt kan jeg regne med at det holder? Det kommer til å bli en del vekt på dem fremover når alt frostømfintlig skal flyttes inn fra uteboden, og jeg vil jo ikke at halve veggen skal rase ned...
Om vi antar at sponplatene sitter ordentlig i bjelkene (ikke så sikkert
) og at du ikke skal ha flere 100 kilo i hylla og at hyllene ikke er dypere enn 30-40 cm, holder det med "grov" skrue (belastningskraften "rett ned" tenk bare på hvordan skruen er gjengede & forborr). Plasser det tyngste nederst. Men vil du ha litt mer sikkerhet kan du bruke "molly" eller "gummiexpander". Den største påkjenningen når man monterer en hylle er på øverste skruefeste.
Så kan man kanskje avlaste lengst ut på hylleplanene ved å sette en lang gjengestang gjennom alle hylleplanene med mutter/skive på hver side av hylleplanet og deretter forankre dette i taket. Dette forutsatt at du har et egnet tak som kan holde dette.
Klikk her for å svare