Vi har tatt ned en teglesteinsvegg og står nå foran hvordan vi skal "fylle hullet" mellom tregulvene. På en del (der det tidligere har vært en dør) ligger trebjelken fri med tjærepapp på, og på den andre delen er det murt oppå bjelken. Skal vi fjerne mørtelen og skru den nye tverrgående gulvplanken direkte i bjelken, eller skal vi mure over bjelken (jevnt med det andre) og skru fast gulvplanken i mørtelen? Holder det? Eller finnes det en annen måte å løse det på?

Totte_S
Er det et gammelt hus? Hvor stor er nivåforskjellen fra gulvet ned til bjelken henholdsvis bruket? Hva finnes etasjen under, varmt eller kaldt rom, dvs. kjeller, grunn, plate eller boareal?
Om det er en og samme bjelke som går under tidligere døråpningen og som ligger under bruket, så ville jeg fjernet bruket og lagt inn med board eller lekter så den nye planken havner på riktig høyde. Er det et kaldt rom under kanskje det er fornuftig å vindtette og isolere det lille som går. Akkurat denne varianten hadde jeg tidligere på vårt kjøkken, der blåste det "orkan" fra kaldkjelleren under kjøkkenet.

Huset er bygget 1943 og det er krypkjeller under (=kaldt). Så det blir vel til å isolere så godt det går. Er det OK å skru fast lektene gjennom tjærepappen og i trebjelken? Jeg ødelegger ikke fuktspærren på den måten?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.