Holder på å skruve gulvgips hjemme nå og lurer på hvorfor man skal sette skruene så tett? De fleste anbefaler et sted mellom 15-30 cm mellom skruene, men det blir jo opp mot 40 skruer på en 60x240cm plate, er det virkelig riktig?

Et annet spørsmål gjelder selve skruene og skrueteknikken. Jeg har kjøpt Grabber selvborende skruer. Disse er gjenget "i feil retning" de siste millimeterne før skruehodet. Hva er hensikten med dette, skal jeg bruke noen spesiell teknikk for å få i skruene da? Som det er nå så lar jeg skruen spise seg ned i platen med borspissen og så følger jeg etter med skrumaskinen når den først får tak. Man må ta i ganske bra for at bitsen ikke skal hoppe ut, er det normalt?

mhacker skrev:
Man får ta i rett bra for at ikke bitsene skal hoppe ut, er det normalt?
Ja, jeg har bare skrudd gulvgips en gang (et rom) og det var akkurat slik jeg opplevde det. Gulvgips er veldig hard så det kreves litt for å få ned skruen.

Nå hadde jeg først (eh, får skylde på fyren i butikken..?) feil skrue, nemlig en som var beregnet for "robustgips". Den var tøff å skru og mange gikk av akkurat under hodet når man prøvde å få den ned. Med skrue beregnet for gulvgips gikk det noe lettere. Men det ser jo ut til at det er det du har.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.