Har en møbel, kjøkkenskap i en kjøkkenøy hvor jeg vet at jeg kommer til å måtte montere løs skapene minst et antall ganger for å montere avtrekksvifte + kjøkkenavløp i et senere stadium. Derfor vil jeg kunne skru fast skapene (Metod) mot sokkelen (treregelsokkel) uten å ødelegge sponplategreia, og så kunne montere det løs og på igjen.

Vurderer om noen har en smart løsning typ med noe metallbeslag som man borer opp for og skrur i først gjennom platen? Så noen møbelsnekkere bruke den her såkalte "Rampamuffen" som har blitt snakket om tidligere her på konferansen. Det er jo litt annet formål her men fant denne (hos theofils.se), som viser litt hvordan jeg tenkte, men vil da kanskje bare bore opp sponplategreia og skru en hylse/foring gjennom den, og så ha metallbeslaget i regelen under.

Metallbeslag med innvendig gjenger og en tilhørende skrue på en treplate, ved siden av et rundborret hull. En håndsag er i bakgrunnen.

Noen som har prøvd dette for lignende problem?

Litt google image-søk - ser ut til å kunne hete "blindnit" eller "blindnitmutter" ("rivet nut", "jack nut"): "montering i myke materialer", usikker på om denne er bra for sponplate dog. Jeg vil jo dra skruen rett igjennom og så ned i lekten som jeg har på gulvet.

Pakke med 10 Novus blindmuttere M5 i aluminium, mål 9x11,5mm.

Skru med en smalere skrue så tar ikke gjengene i sponplaten når du skruer i den, men bare i regelen. Sjekk at skruehodet ikke synker ned i hullet.

KJD KJD skrev:
Litt google image-søk - ser ut til å kunne hete "blindnit" eller "blindnitmutter" ( "rivet nut", "jack nut" ): "montering i myke materialer", usikker på om denne er bra for sponplate dog. Jeg vil jo dra skruen rett igjennom og så ned i lekten som jeg har på gulvet.

[bilde]
Jeg tror du gjør det mer komplisert enn det trenger å være. Om du har en 45 mm lekt å skru i så går det jo an å skru i og ut en vanlig treskrue veldig mange ganger uten rampamutter. Du kan sikkert bruke blindnitmutter for å for å fore hullet i sponplaten. Du må i så fall velge så stor at skruen går fri fra blindmutterens gjenge, men trengs det virkelig en foring? En skrue med sylindrisk hode vil vel knapt rive i stykker sponplaten.

• Liker
KJD
  • Laddar…
Advarsel. Hvis du fordrer hullet med blindnittemutter, så prøv ikke å nitte den slik den er ment å brukes. Trykk den bare ned i et passe hull.

• Liker
KJD
  • Laddar…
K Kvisthberg skrev:
Advarsel. Hvis du fordrer hullet med blindmutter, så prøv ikke å nite den sånn som den er ment å brukes. Press den bare ned i et passende hull.
akkurat, skal være vanlig treskrue som ikke når gjengen - ser ut som den jeg har bestilt nå bare er en fôring og ingen gjenger tom. Skal bare ha den som fôring. kragen på denne gjør halve jobben. ikea-melaninen er jo bare noe sterkere enn eggeskall, så det jeg vil bevare. skal ha en stor ovn som skal være frittstående også så en del belastninger.

Et frigangshull i stommen (slik at gjengen ikke biter i den) og en vanlig skive har samme effekt som dine mer kompliserte alternativer.

• Liker
daVinci og 4 andre
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Et frigangshull i stommen (slik at gjengen ikke biter i den) og en vanlig skive har samme effekt som dine mer kompliserte alternativer.
Kanskje, men mitt blir penere og unngår å rive opp sponen mer utilsiktet.

Akkurat her skal vi demontere flere ganger pga hvordan/når vi får tak i ulike deler. Alle løsninger passer ulike bra for forskjellige personer. Akkurat her passer dette bra. Legg merke til at jeg spurte om hva en slik mojäng het.

All good. Takk for tilbakemelding.

• Metallbeslag og en hylse ligger på en hvit overflate, muligens brukt i et bygg- eller renoveringsprosjekt.
  • Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.