Skal bygge et bord av en benkeplate i eik. Bordet skal ha "hele sider" av benkeplaten. Tenkte å forsøke meg på å "fase sammen" sidene med "overskiven" (håper at noen forstår hva jeg mener?). Noen som har gjort dette eller har gode tips om hvordan man gjør det pent? Legger ved et bilde av et salongbord som ser ut på denne måten..
Hvis du vil sammenføye platen ved sidepanelene i 45 graders vinkel, ville jeg gjøre følgende:
* Sørg for at du virkelig får rette kutt i 45 grader (grunnforutsetning)
* Bruk en lamellfres for å frese spor til 20mm "kiks",
* deretter er det bare å lime
* du må lage en slags jigg slik at du kan presse sammen flatene i 90 grader
God anledning til å anskaffe seg en lamellfres (kalles noen ganger kiksmaskin). Finnes f.eks. hos Clas Ohlson, vet dog ikke noe om kvaliteten på de billige som koster under 1000:-.
Når man først har skaffet en, oppdager man mange bruksområder
* Sørg for at du virkelig får rette kutt i 45 grader (grunnforutsetning)
* Bruk en lamellfres for å frese spor til 20mm "kiks",
* deretter er det bare å lime
* du må lage en slags jigg slik at du kan presse sammen flatene i 90 grader
God anledning til å anskaffe seg en lamellfres (kalles noen ganger kiksmaskin). Finnes f.eks. hos Clas Ohlson, vet dog ikke noe om kvaliteten på de billige som koster under 1000:-.
Når man først har skaffet en, oppdager man mange bruksområder
Har laget 2 mindre sideboards (500x500) på oven beskrevet måte, ble overraskende holdbart, fungerer kjempefint å sitte på til og med.
Men jeg merket at gjæringen måtte være veldig nøyaktig. Heldigvis eier jeg en festool senkesag med skinne, så det gikk veldig smidig å kappe stykkene i riktig vinkel, for deretter å sammenføyes med lamellkex.
Kan jo legge til at dette prosjektet krever en del spesialmaskiner for å få bra resultat. Selv den minste skjevheten i snittet og skjøten blir ujevn (noe som det menneskelige øyet virkelig irriterer seg over). Så glem fuktsagen! Mange jobber kan klare seg med enklere verktøy, men tviler på at dette er en av dem.
/AB
Men jeg merket at gjæringen måtte være veldig nøyaktig. Heldigvis eier jeg en festool senkesag med skinne, så det gikk veldig smidig å kappe stykkene i riktig vinkel, for deretter å sammenføyes med lamellkex.
Kan jo legge til at dette prosjektet krever en del spesialmaskiner for å få bra resultat. Selv den minste skjevheten i snittet og skjøten blir ujevn (noe som det menneskelige øyet virkelig irriterer seg over). Så glem fuktsagen! Mange jobber kan klare seg med enklere verktøy, men tviler på at dette er en av dem.
/AB
Nja, er litt tvilende til å bruke en overfres. Om man vil lage et bord med sidestykker og det ikke skal se altfor "tynt" ut så trenger man nok materiale som er minst 28mm tykt. Har selv aldri prøvd så jeg snakker kanskje av uvitenhet.
Hvorfor ikke kontakte et snekkeri med en ordentlig kappesag som har et bord hvor man kan legge opp platen.
Hvorfor ikke kontakte et snekkeri med en ordentlig kappesag som har et bord hvor man kan legge opp platen.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Skrivbord massiv ekskiva
Möbelsnickeri -
Projekttråd skrivbord
Möbelsnickeri -
Eikehylleplater som skrivebord
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Är det tillåtet som lekman att sätta fast eluttag under ett skrivbord?
El -
Elektronisk eller järnkärnetransformator till skrivbordslampan med UVC lysrör
El