Som overskriften lyder lurer jeg på om innerpanel 14x120 er nok til å holde tilbake isolasjonen i vårt skråtak. Har ikke bestemt meg om jeg skal sprute inn løsull eller sette opp isolasjonsplater. Isolasjonstykkelsen blir 30 cm.

Man vil jo ikke at taket skal bule innover.

Mvh,

Tobias

Hvilket CC blir det mellom hver planke. Deretter avhenger det av hvor hardt de sprøyter løsullen. Den har en stor trykkraft hvis den pakkes hardt og da kanskje det blir spinkelt med 14*120. CC 30 er kravet om jeg ikke husker feil og jeg ville foretrukket 28*70 så holder det for å henge opp ting i også, f.eks. en tung lampe eller slike ting.

Hmmm forstår ikke hva du mener? Takstolene er jo cc120 og panelet er jo 120 bredt så det burde være cc12 på panelet?.

Jerk tenker på gles da disse pleier å være 28x70 som man setter med cc30.

Uten å vite, men har dog innredet et loft med gles og gips, så føles rent spontant 14x120 litt spinkelt.

Mhmm.. jeg hadde nok ikke tenkt å ha gles i det hele tatt. Bare heldekkende panel!

Nå før har det bare sittet heldekkende råspont på innsiden av takstolene og så en tretexplate. Ingen gles for å holde oppe isoleringen der, nei.. trengs det?

Behøves vel egentlig ikke, men spørsmålet er om panelet ditt orker å holde mot isoleringen uten å begynne å bue...
Forutsetter at panelet er spontet?

Spruter du litt hardere, holder den ikke. Legger du skiver med tråd eller snor som støtte, holder den. Typ 2x145mm.

Mhmm.. hvordan strammer man disse trådene? Ståltråd mellom takstolene?

Man kan bruke vanlig fiskeline og spenner mot første takstolen med vanlige klemmer langs hele huset. Og snur. Slik at det blir f.eks. 20 cm mellom hver line. Du putter inn is6leringen. Bygger på neste 145 mm regel. Spenner line. Is6lering. Plast. Panel...

aa ok takk for infoen.. jeg har dessverre hele takstoler.. eller kommer til å ha.. som er knapt 40cm "dype", men der kanskje man spenne tråd zicksack inni mellom stolene.

Setter du gles så kan du legge panelen mot en annen retning, mot møne. Det er ganske knotete å få inn isolasjonen om man må være forsiktig og holde kontroll på liner og aldersbestandig plast.

Glesar man, er det like greit å sprøyte inn. Klart på 3 timer.

ok.. så da er rekkefølgen:

1. sette gles
2. dra el
3. Plasta
4. sette panel
5. blåse inn isolering

eller?

1) plast/vindtett vev (sjekk med produsenten av isolasjon)
2) spredt
3) Spray isolasjon
4) Trekke el (kanskje fungerer før spraying også)
5) panel

Hvordan løser du det med luftespalte mot yttertaket, antar at det allerede finnes.
Skal du spraye er det viktig at det blir tett ved takfot også.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.