5.381 lest ·
16 svar
5k lest
16 svar
Skråtak, er 14x120mm nok til å holde isolasjonen ved cc120?
Side 1 av 2
Som overskriften lyder lurer jeg på om innerpanel 14x120 er nok til å holde tilbake isolasjonen i vårt skråtak. Har ikke bestemt meg om jeg skal sprute inn løsull eller sette opp isolasjonsplater. Isolasjonstykkelsen blir 30 cm.
Man vil jo ikke at taket skal bule innover.
Mvh,
Tobias
Man vil jo ikke at taket skal bule innover.
Mvh,
Tobias
Hvilket CC blir det mellom hver planke. Deretter avhenger det av hvor hardt de sprøyter løsullen. Den har en stor trykkraft hvis den pakkes hardt og da kanskje det blir spinkelt med 14*120. CC 30 er kravet om jeg ikke husker feil og jeg ville foretrukket 28*70 så holder det for å henge opp ting i også, f.eks. en tung lampe eller slike ting.
Mhmm.. jeg hadde nok ikke tenkt å ha gles i det hele tatt. Bare heldekkende panel!
Nå før har det bare sittet heldekkende råspont på innsiden av takstolene og så en tretexplate. Ingen gles for å holde oppe isoleringen der, nei.. trengs det?
Nå før har det bare sittet heldekkende råspont på innsiden av takstolene og så en tretexplate. Ingen gles for å holde oppe isoleringen der, nei.. trengs det?
Man kan bruke vanlig fiskeline og spenner mot første takstolen med vanlige klemmer langs hele huset. Og snur. Slik at det blir f.eks. 20 cm mellom hver line. Du putter inn is6leringen. Bygger på neste 145 mm regel. Spenner line. Is6lering. Plast. Panel...
Setter du gles så kan du legge panelen mot en annen retning, mot møne. Det er ganske knotete å få inn isolasjonen om man må være forsiktig og holde kontroll på liner og aldersbestandig plast.
1) plast/vindtett vev (sjekk med produsenten av isolasjon)
2) spredt
3) Spray isolasjon
4) Trekke el (kanskje fungerer før spraying også)
5) panel
Hvordan løser du det med luftespalte mot yttertaket, antar at det allerede finnes.
Skal du spraye er det viktig at det blir tett ved takfot også.
2) spredt
3) Spray isolasjon
4) Trekke el (kanskje fungerer før spraying også)
5) panel
Hvordan løser du det med luftespalte mot yttertaket, antar at det allerede finnes.
Skal du spraye er det viktig at det blir tett ved takfot også.