Jeg ville definitivt skråstivet på en eller annen måte. For eksempel med metallbånd strammet opp bak panelet på innsiden. Siden metallbånd kun gir støtte i én retning (strekk) må du sette et kryss.
Det som @Janus82 skriver stemmer definitivt ikke. En slik konstruksjon får ikke i det hele tatt samme stabilitet som en konstruksjon med skråstag eller platekonstruksjon, det er til og med en stor forskjell. Det betyr ikke at det ikke vil fungere, men skråstag er definitivt å foretrekke.
Det som @Janus82 skriver stemmer definitivt ikke. En slik konstruksjon får ikke i det hele tatt samme stabilitet som en konstruksjon med skråstag eller platekonstruksjon, det er til og med en stor forskjell. Det betyr ikke at det ikke vil fungere, men skråstag er definitivt å foretrekke.
Er det en vegg stående helt alene for seg selv så skråstag absolutt (metallbånd som ble foreslått ovenfor).
Er det fire identiske vegger satt sammen til en bygning, med takstoler, undertak og papp/panner så er skråstag overkill (men ikke i det hele tatt dårlig).
Så det avhenger av helheten vil jeg si.
Er det fire identiske vegger satt sammen til en bygning, med takstoler, undertak og papp/panner så er skråstag overkill (men ikke i det hele tatt dårlig).
Så det avhenger av helheten vil jeg si.
Det er en komplett bygning, med fire vegger, tak og gulv.Bowser skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den aktuelle konstruksjonen er ikke stabil, men bør helst ha en form for avstivning, diagonaler, bånd eller skiver. Behovet for dette blir større hvis huset ligger på et utsatt sted, for eksempel på Öckerö, hvor vindlaster er et reelt problem. Gamle hus med plankestamme hadde sjelden diagonaler eller skiver i veggene, men var stabile likevel gjennom en omfattende skråspikring i sponten med veldig grove spiker, neppe et alternativ i dette tilfellet.
Da blir det skråstivere. Blir det bra med 28*70 innfelte i regelstammen? Holder det å stive fra høyrekant, eller trengs det fra to sider? Holder det å stive over to eller tre fag? Spiller det noen rolle om jeg stiver på utsiden eller innsiden?J justusandersson skrev:Den aktuelle konstruksjonen er ikke stabil, men bør helst ha en form for forsterkning, diagonaler, bånd eller skiver. Behovet for dette øker hvis huset ligger på et utsatt sted, f.eks. på Øckerø, hvor vindlaster er et reelt problem. Gamle hus med plankstamme hadde sjelden diagonaler eller skiver i veggene, men var stabile likevel gjennom en omfattende skråspikring i sponten med veldig grove spikre, knapt et alternativ i dette tilfellet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
28x70 går bra om du monterer dem på høy kant, ellers foreslår jeg 45x70. Med så korte vegglengder er det nok med å avstive ett felt per side. Samle avstiverne til to hjørner og la dem der få motsatte retninger.
Nei, men det beste resultatet oppstår om avstiverne er felt inn i reisverket.L Lilak skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nysgjerrig oppfølgingsspørsmål... i dette tilfellet var det liggende ytterpanel... om man i stedet bruker stående panel med si 28x70 som spikrekker tvers over stenderverket, blir det tilstrekkelig stivhet? For så vidt blir det vel kanskje 5 planker på den vegghøyden... men alltid noe.
For å få en viss stivhet mot vindlaster trengs det enten plater av noe slag eller skråstag. Det er rett og slett ikke mulig å oppnå en stiv konstruksjon med trevirke i 90 graders vinkel mot hverandre.
Derfor er litt eldre reisverkhus fra før platenes tid generelt skråbordet på utsiden bak bordkledningen (som noen kaller fasadepanel).
Hus av stående tømmer er generelt dymling for å få samme platefunksjon.
Båndjern tror jeg ikke på som stag. Vi staget et skur på den måten en gang, og båndjernene slakkes i varmt vær så mye at de ikke gjør den nytten som de burde.
Derfor er litt eldre reisverkhus fra før platenes tid generelt skråbordet på utsiden bak bordkledningen (som noen kaller fasadepanel).
Hus av stående tømmer er generelt dymling for å få samme platefunksjon.
Båndjern tror jeg ikke på som stag. Vi staget et skur på den måten en gang, og båndjernene slakkes i varmt vær så mye at de ikke gjør den nytten som de burde.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Det går an å sette råsponten på innsiden på skrå, lutende da strever det veldig bra.