7.894 lest ·
6 svar
8k lest
6 svar
Skråskjære trykkimpregnert lekt til gjerde. Holder den dårligere siden den er skåret?
Vurderer å lage et gjerde med en gjerdelekt. De finnes ikke å kjøpe i nærheten av meg. Vurderer om jeg skulle skjære til en vanlig lekt. Er det dumt å kjøpe en vanlig impregnert lekt og skråsage den? Tenkte om den holder dårligere fordi man skjærer bort en bit og eksponerer eventuelt tre som ikke er impregnert?

Jeg ville ha saget.. tror "tro gjør man i kirken" at det ikke er noen problemer med å sage.
Dere legger jo reglen på bildet på en måte som gir inntrykk av at den skal være på siden, men den skal (vel?) være oppover slik at vann ikke blir stående på regelens overside. Det betyr at vannet renner av og reduserer risikoen for råte - og det er også frie overflater som tørker lett, så selv om du ikke har trykkimpregnert treverk, skal det kunne holde noen tiår før du trenger å bytte. Ubehandlet tre av grei kvalitet har en forbausende god holdbarhet utendørs - det som skaper problemer er når det er konstant fuktig - og det er først når man har flate horisontale overflater som det står vann på at det råtner (eller hvis man maler med en diffusjonstett maling som fanger inne eksisterende fukt).
Jeg ville uten å nøle sage til en regel og bruke den.
Jeg ville uten å nøle sage til en regel og bruke den.
Tror ikke heller det er noe som helst problem. Derimot kan det jo bli estetisk litt uskjønt. Ofte har det grønne i impregneringen ikke trengt hele veien gjennom bjelken, så om du klyver den kan du få en delvis grønn og delvis trefarget overflate. Bleker riktignok med tiden men kan være fullt synlig og kanskje ikke så pent i begynnelsen.
Aller best er å sage fra en bred regel, da får man automatisk både skjev overflate oppover og dryppnese nedover. Som en parallellogram.
Tar du deretter ikke og maler den, men bruker linoljelasur så varer gjerdet livet ut. Obs. Skru med rustfritt A4! ikke C4 for da faller gjerdeplankene av etter 3-7 år!
Tar du deretter ikke og maler den, men bruker linoljelasur så varer gjerdet livet ut. Obs. Skru med rustfritt A4! ikke C4 for da faller gjerdeplankene av etter 3-7 år!
Sist redigert:
Fungerer linoljelasur bra på glatte planker?L Leif i Skåne skrev:Aller best er å sage fra en bred regel, da får man automatisk både skrå overflate oppover og dryppnese nedover. Som en parallellogram.
Tar du deretter ikke og maler den, men bruker linoljelasur så varer gjerdet livet ut. Obs. Skru med rustfri A4! Ikke C4 for da faller gjerdeplankene av etter 3-7 år!
Klikk her for å svare