Hei alle sammen!

Ganske ny her så jeg håper spørsmålet ikke er stilt på feil sted.

Jeg har nettopp renovert leiligheten jeg kjøpte og nå når jeg har kjøpt en seng og plassert den mot veggen, ser jeg at sengen blir skjev, det er mer enn marginalt, og jeg må derfor finne en løsning.

Jeg har dessuten tenkt å bygge en sengegavl inn i veggen direkte siden jeg har tenkt å sette opp skjult belysning i denne.

Nå er spørsmålet mitt, hvordan bygger jeg sengegavlen min slik at den blir rett til tross for at den bygges mot en skjev vegg?

Regel og gipsplater tenkte jeg bare å bruke, hvis dere har ideer så tas disse gjerne imot.

Mvh

Hvor skjev er veggen? Hvis det ikke er altfor mye, burde du kunne bygge sengegavlen på en måte som kompenserer for veggens skjevhet.

Skrå vegg med rektangulær sengeramme som er tilpasset for å kompensere for veggens skjevhet.

Akkurat slik har jeg tenkt, men hvordan måler jeg hvor skjev eller rett veggen og deretter sengegavlen blir?

Hvor dyp har du tenkt at den skal være? Skal den være så slank som mulig eller skal den inneholde lagringsmulighet?

Jeg tenker 5-10cm.

Ingen oppbevaring men kanskje en mindre hylle/ stikkontakt/ i den. Er den 5 cm dyp så finnes det plass til en 5cm hylle til å legge mindre ting på.

Ikea har skikkelig fine lamper, en lampe som heter årstid, tenker meg en på hver side av sengen, men jeg vil ikke at strømkabelen til den skal synes så bygges den inn kan jeg trekke kabelen gjennom gavlen.

Skal den bli så pass tynn hadde jeg laget den i MDF og støttet med noen tynnere lekter. En lekt festet i gulvet parallelt med den motsatte veggen (rød). På veggen to stående lekter og en liggende i overkant festet i veggen den med. Så skru eller skru/lim de tilskårne MDF-bitene mot lektene. Jeg tenker at det burde fungere å la den store stående MDF-platen møte lokket av MDF direkte uten lekt.

For å få til at sengegavlen blir parallell med motsatt vegg hadde jeg bare målt opp så man får frem samme avstand til veggen og tatt utgangspunkt derfra.

Å gjemme strømkabelen vet jeg ikke om det blir korrekt installasjonsmessig, men jeg forstår tanken med å gjemme den. På lampen ser kabelen ut til å komme frem i underkant og ikke bak, noe som burde gjøre det mer komplisert å skjule den på en god måte.
Diagram over bygging av seng-gavl med MDF og lister. Viser layout av lister og MDF-plater. Uthevede røde og gule områder forsterker stuktur.

Å gjemme kabelen ser jeg som det minste problemet akkurat nå.

Veggen motsatt er skjev den også, noe som gjør at jeg ikke har noen rett referanse i rommet.

Men jeg tror jeg har en idé, jeg har sett når de legger gulv og veggen er skjev så har man en avstand, ca 5cm og ytterst på den sitter det en blyant.

Tenk deg en pinne, ene enden av pinnen trykkes mot den skjeve veggen, andre enden har en blyant festet. Man tegner en strek og veggens skjeve vinkel overføres til gulvplanken, kapper man langs den linjen og setter planken mot veggen så blir den ene siden av gulvplanken rett og det er vel sånn jeg må gjøre for å få en rett vegg motsatt eller om jeg kan overføre dette direkte på gavlen, burde nok gå.

Tusen takk for svar, nå har jeg en idé om hvor jeg kan begynne, får håpe det går veien.

Mvh

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.