Holder på å renovere skorsteinen, glidestøping og omfuging over mønet. Det viste seg at kronen var gjennomsprekt, så spørsmålet er om jeg skal bruke penger på å la håndverkerne støpe en ny eller ikke. Skal uansett ha en ny hette over som da får gå ned 5-10 cm fra øverste mursteinsskiftet i stedet.

Skorsteinen sitter høyt oppe og synes knapt så rent estetisk spiller det ingen rolle men finnes det noen annen ulempe med å droppe kronen?

Hvordan ble det til slutt? Droppet du kronen?
Er i ferd med å gjøre det samme som du. Må dog mure om hele skorsteinen over mønet. Tenkte at det så klart skal på en ny krone også. Men siden det nå skal på en kåpe, som ikke fantes tidligere så burde det vel gå an å droppe kronen. Lenken nedenfor ser ut til å gi et godt eksempel på hvordan jeg forestiller meg det. Se under overskriften "Betonghatter eller en tegelutkragning–hvilket er best"

http://www.kanerva.se/skorstenslagning.html

M
Behøves absolutt ingen betongkrone om man skal ha plåthuv. Utkraging á lá kanerva stemmer jeg for, så gjør jeg.

Ble bare plåt. Rev ned betongkronen.

Tegltak med en skorstein av murstein, etter fjerning av betongkrone.

peternicklas
Klart man skal ha krone på en skorstein.

Hvorfor er det så klart peternicklas? Estetiske grunner?

Takk para for bilde!

Mitt hus er hvitt mexitegel og planen er å kle inn hele skorsteinen. Ordentlig tegl passer ikke til den ellers hvite fasaden og å finne nytt mexi orker jeg ikke. Eventuell utkraging er vel også i så fall av estetiske grunner.

M
Utkraging gjør at vann som renner av hetten havner lenger fra skorsteinsmuren og dermed litt mindre risiko for problemer i fremtiden.

P para skrev:
Ble bare blikk. Rev ned betongkronen.

[bilde]
En sånn hette har vi på skorsteinen, fyrer regelmessig, sot fester seg under hetten og raser ned i ventilasjonsrørene, skitner til vegger og tapeter, ikke bra, hendte aldri med bare krone.

Lillkerstin Lillkerstin skrev:
En sånn hette har vi på skorsteinen, fyrer regelmessig, sot fester seg under hetten og raser ned i ventilasjonspipene, skitner til vegger og tapeter, ikke bra, skjedde aldri med bare krone.
9 år siden vi satte på hette nå og det fungerer uten problemer.
Får du så mye sot kanskje dere fyrer feil?

MrJay
@para, hva har dere for høyde på deres? Jeg mistenker at de andre har for lav krone som ikke klarer mengden røyk og sot.

P para skrev:
9 år siden vi satte på hetta nå og det fungerer uten problemer.
Får du så mye sot kanskje dere fyrer feil?
Nei vi fyrer ikke feil ifølge feieren, men sot fester seg under platen og så faller det ned i ventilasjonen. Ifølge feieren et vanlig problem som kan unngås om man setter et forlengelsesrør opp ved selve skorsteinsrøret. Skulle helst ville ta bort beskyttelseshetten og lage en fin krans.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.