Medlem
· Stockholms
· 340 innlegg
I huset vi har kjøpt ble det en gang i tiden brukt olje til oppvarming, og derfor er det en skorstein på taket (huset ble bygget i 1974). Huset varmes nå opp med bergvarme. Skorsteinen på taket er av stål, hva som er bak stålet vet jeg ikke.
Jeg trodde alle gamle skorstener var murt, men i dette huset ser det mer ut som en sjakt med et antall rør/kanaler i henhold til:
- 1 større røykrør i midten som går hele veien ned fra fyrrommet
- 4 evakueringsrør rundt omkring røykrøret i følge tegningene.
Et av rommene i annen etasje fikk en fuktskade, og når man åpnet veggen rundt skorsteinen, kunne man se rørene direkte, dvs. det er ikke noen murt skorstein.
a) Er det vanlig at en skorstein ikke er murt? Dvs. at rørene er eksponert?
b) Hvis man ønsker å koble til en peis/vedovn, kan man bruke det gamle røret som ble brukt til oljefyringen?
c) F.eks. badet i kjelleren har en vifte som blåser ut fuktighet i et av rørene i skorsteinen. Kan dette medføre noe problem når ikke røykrøret er varmt?
Jeg trodde alle gamle skorstener var murt, men i dette huset ser det mer ut som en sjakt med et antall rør/kanaler i henhold til:
- 1 større røykrør i midten som går hele veien ned fra fyrrommet
- 4 evakueringsrør rundt omkring røykrøret i følge tegningene.
Et av rommene i annen etasje fikk en fuktskade, og når man åpnet veggen rundt skorsteinen, kunne man se rørene direkte, dvs. det er ikke noen murt skorstein.
a) Er det vanlig at en skorstein ikke er murt? Dvs. at rørene er eksponert?
b) Hvis man ønsker å koble til en peis/vedovn, kan man bruke det gamle røret som ble brukt til oljefyringen?
c) F.eks. badet i kjelleren har en vifte som blåser ut fuktighet i et av rørene i skorsteinen. Kan dette medføre noe problem når ikke røykrøret er varmt?
Medlem
· Stockholm
· 4 650 innlegg
Bilder?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 innlegg
A) Er ikke så uvanlig på hus som har oljepanne. Pleier ofte å være sponplate, men metallplate direkte på sponplaten (skal være papp imellom) så kondens fra metallplaten kan få sponplaten til å svelle og vannskader på platen.
B) Vet ikke om det går å koble til dem, men de pleier ofte å være veldig rustne på grunn av mange år uten bruk.
C) Trolig ikke, dere har vel sikkert ikke fyrt i oljepanne på mange år?
B) Vet ikke om det går å koble til dem, men de pleier ofte å være veldig rustne på grunn av mange år uten bruk.
C) Trolig ikke, dere har vel sikkert ikke fyrt i oljepanne på mange år?
Medlem
· Stockholms
· 340 innlegg
Workingclasshere: Dessverre ingen bilder. Vi har rett og slett ikke flyttet inn i huset ennå, det gjør vi først i februar. Da får vi komplettere med bilder!
a) Johan: Hvordan mener du at kondensen skulle oppstå? Gjennom at rørene er kalde og veggen er varm, og at det dermed har oppstått kondens? Brennbart materiale som sponplate bør man vel bytte ut?
b) Pleier man å måtte bytte ut rørene? Man vil jo få ut fuktigheten fra badet i kjelleren.
c) Vi har som sagt ikke flyttet inn i huset ennå, men ingenting har vært fyrt opp på sikkert 6-7 år.
a) Johan: Hvordan mener du at kondensen skulle oppstå? Gjennom at rørene er kalde og veggen er varm, og at det dermed har oppstått kondens? Brennbart materiale som sponplate bør man vel bytte ut?
b) Pleier man å måtte bytte ut rørene? Man vil jo få ut fuktigheten fra badet i kjelleren.
c) Vi har som sagt ikke flyttet inn i huset ennå, men ingenting har vært fyrt opp på sikkert 6-7 år.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 innlegg
A) Blir jevnt kondens på platen skorsteinen skorsteinen er kledd i gjetter bare at det er spånskiva får en hustillverkare bygde de så. Ofte er boksene store og røret er i midten og isolert så pleier ikke å være problem.
B) Enkelte som jeg har sett er så rustne at man nok må bytte, men hvordan din er vet jeg ikke, og som jeg sa før, jeg vet ikke om det går å koble til dem.
B) Enkelte som jeg har sett er så rustne at man nok må bytte, men hvordan din er vet jeg ikke, og som jeg sa før, jeg vet ikke om det går å koble til dem.
Klikk her for å svare