15.243 lest ·
21 svar
15k lest
21 svar
Skjute ditt takpapp med stifter. Bra eller dårlig idé?
Side 1 av 2
Heisann!
En på alle måter veldig dyktig snekker hjalp meg med takpappen i sommer, og det han gjorde var å skyte den fast med trykkluftstiftpistol. Det gikk kjempebra - både raskt og alt ble pent og ryddig.
Mitt problem er bare at jeg funderer på fremtiden, for føles det ikke litt "puslete" med stifter?! Riktignok var det solide greier - for å være stifter - men allikevel. Eller tenker jeg feil? Det er kanskje helt greit, noe jeg håper! Det var nemlig ekstremt praktisk å jobbe på den måten, og snart er det tid for ytterligere 90 m2 takpapp å skyte på plass.
Så hva sier dere?
En på alle måter veldig dyktig snekker hjalp meg med takpappen i sommer, og det han gjorde var å skyte den fast med trykkluftstiftpistol. Det gikk kjempebra - både raskt og alt ble pent og ryddig.
Mitt problem er bare at jeg funderer på fremtiden, for føles det ikke litt "puslete" med stifter?! Riktignok var det solide greier - for å være stifter - men allikevel. Eller tenker jeg feil? Det er kanskje helt greit, noe jeg håper! Det var nemlig ekstremt praktisk å jobbe på den måten, og snart er det tid for ytterligere 90 m2 takpapp å skyte på plass.
Så hva sier dere?
Enig, takpapp spikres med pappstift og det finnes stiftplukkere for dette med.
Men det er ikke helt uvanlig at noen tar snarveier med stiftepistol. Et av problemene der er at stifter ofte ikke har samme motstandsevne mot korrosjon som pappstiften.
/Kent
Men det er ikke helt uvanlig at noen tar snarveier med stiftepistol. Et av problemene der er at stifter ofte ikke har samme motstandsevne mot korrosjon som pappstiften.
/Kent
Å faen, det er sånn det ligger an altså...
Mine frykter besanness altså :eek: Ja ja, trist når man ikke kan stole på gamle erfarne snekkere. Det får bli en ekte spikerpistol og så får man vel gjøre det selv i stedet
Takk for hjelpen!
Mine frykter besanness altså :eek: Ja ja, trist når man ikke kan stole på gamle erfarne snekkere. Det får bli en ekte spikerpistol og så får man vel gjøre det selv i stedet
Takk for hjelpen!
Men når det er leges og klart så ligger pappen igjen likevel så om man skal ha takstein eller plåt burde det vel ikke spille noen rolle. Og de fleste bruker vel papp med klebekant. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om man ikke skal ha kun papptak for da ville ikke jeg omgå monteringsanvisningen for hvordan pappen bør monteres.
Det er ikke bare at pappen skal ligge igjen, det skal ikke gå hull i den heller. Hvem vet hva 20 års varme- og fuktbevegelser i det underliggende taket steller til med. Bruk det som produsenten anbefaler.
Er de underlagspapp så lærer den nok ligge ved hjelp av lektene og pannene.
T-Emballage har en papptype (yap2000 nåning?) som får heftes fast, gjorde dette på garasjetaket når det ble lagt papp i fjor høst.
T-Emballage har en papptype (yap2000 nåning?) som får heftes fast, gjorde dette på garasjetaket når det ble lagt papp i fjor høst.
YAP 2200 super, tror jeg den som skal heftes heter, den har et lag med glassfiber på oversiden slik at stiftene ikke går igjennom. Den er dyrere men helt klart best å jobbe med.
Jeg har YAP 2500, gjelder det denne pappen også?
Jeg var for øvrig og sjekket taket i dag, og selvfølgelig har stiftene begynt å ruste. Føles ikke som om arkeologene om 1000 år kommer til å grave dem opp og si: "det var som f..n, de brukte stifter til å feste takpappen!". De er nok oppløst til neste jul :eek:
Jeg var for øvrig og sjekket taket i dag, og selvfølgelig har stiftene begynt å ruste. Føles ikke som om arkeologene om 1000 år kommer til å grave dem opp og si: "det var som f..n, de brukte stifter til å feste takpappen!". De er nok oppløst til neste jul :eek:
Er alle stiftene skjult?
Altså overlapper banen ovenfor den nedre og skjuler den nedre banens stifter?
Jeg tror jeg fikk rådet om å bruke rustfrie stifter da jeg tekket taket mitt, men er ikke hundre prosent sikker.
Imidlertid er alle stiftene skjult.
Altså overlapper banen ovenfor den nedre og skjuler den nedre banens stifter?
Jeg tror jeg fikk rådet om å bruke rustfrie stifter da jeg tekket taket mitt, men er ikke hundre prosent sikker.
Imidlertid er alle stiftene skjult.