Y
Bygger vegg mellom soverommene. Det andre soverommet har fått en vanlig 80 garderobe
men det andre skal få skyvedører var det tenkt.

Nå vises lektene innvendig, vurderer å sette opp renovasjonsgips for å få en glatt vegg inne i garderoben. - problemet er jo at man ikke har mye dybde igjen å ofre. 46cm er det mellom fremre og bakre lekter.

Hva for skyvedører skal jeg se etter som ikke blir alt for dyre, eller for klumpete, eller for utett?

dsc00003ao.jpg

Dere ser sponplate til venstre, men blir også 13mm gips oppå denne...
 
Y
Ingen som har smusset med skyvedørskinner og klart å lage noe moro?
 
Milkshaken
ta en gammel innedør, så finnes det skinne pluss hjul og greier å kjøpe f.eks. på Beijerbygg.... Øyne til håndtak og hele greia...
Jeg skal se om jeg finner et bilde av det som jeg og en jobbekompis skapte for et par år siden, det var på et rotjobb vi var på..

Vent......:)

Ikke bli redd for tykkelsen du ser. Det var en gammel planke yttervegg som vi måtte bygge videre på... :)
Helt kanonfint ble det når det ble ferdig...
 
Milkshaken
Skal se om jeg finner enda bedre bilder .... Men harddisken er stor og ikke helt hundred % sortert i kategorier..:)
 
Er det skyvedører som en innerdør eller skyvedører til en garderobe Yrrol skulle ha? :)

Jeg er imidlertid interessert i skyvedører som en innerdør, så finner du flere bilder er jeg takknemlig!
 
Y
det skal bli en garderobe, og har ingen ekstra dører stående. da er jeg mer åpen for å kjøpe løse skinner og bruke noe eget materiale for å lage selve platene/dørene.
 
Milkshaken
"Jeg er dog interessert i skyvedører som en innerdør, så finner du flere bilder er jeg takknemlig!"

Nei, jeg hadde ikke flere bilder dessverre.
Men du kan bruke i prinsipp hvilken form for innerdør som helst, bare det er en bra treramme rundt om...
Vi valgte å bruke en gammel speildør, måtte kappe den både oppe og nede (Like mye) for at den skulle passe, sånn som jeg skrev så finnes det skinne-kit å kjøpe. Skinnen festet vi i overkarmen, og hjulene festet vi i dørens treramme øverst... Så må man justere dette så det går fint.

Veggen som det bygges inn i trenger ikke bli mer enn dørtykkelse +10 mm luft/Hver side og så materialet du bygger veggene med.. Vi valgte stålregler har jeg for meg....
Så bare når alt er justert og klart så setter du dit lister på forsiden av pakken, så så at det blir ca 10 mm luft /Hver side der også. Så må man jo ikke glemme den lille styrskinnen som festes på gulvet som liksom holder døren fiksert nede også...
Vi valgte å plugge det gamle kistelåshullet på gavlen av døren, samt også plugge håndtaks- og nøkkelhullene... Så freste vi nye uttak med plass til øyet og "trekkhullene"

Riktig solid og bra ble det...
 
Y
mumling, hvor mye vanskeligere det var å finne de riktige tingene enn man trodde..
 
Kjøp en skinne med hjul nede og styr hjul oppe. Typ Habo k-50.

Dørene lager du av mdf...
 
Milkshaken
Yrrol: det som jeg nevner finnes å kjøpe/bestille på f.eks. Beijerbygg..... Husker ikke om det er Habo eller Swedoor som vi brukte....
 
Til en garderobe synes jeg det er lettere om dørene har hjul nederst. Blir en skinne synlig på gulvet når dørene er åpne. Liker ikke å frese styrspor i dører som er mindre enn 4 cm tykke.

Til en innerdør bruker jeg typen av skinne der døren henger i skinnen og styres av en klakk nederst.

Milkshaken: Stilig innebygd dør :-)
 
Y
Selv om det finnes ulike modeller på habo.. og så må jeg jo tenke ut hvilken som blir mest diskret.
-antar at løsningen blir mer lufttett hvis man har skinne og hjul nederst?

hvordan skal jeg matematisk tenke..

Åpningen er ca 213cm bred...
Skyvedørsbeslag K-50-1,5 mFor to dører
Skyvedørsbeslag K-50-2 mFor tre dører
Skyvedørsbeslag K-50-2,5 mFor fire dører
Vil at utseendet skal bli diskret, lett å åpne og bruke... har det noen betydning hvilken jeg velger..
"Anbefalt dørbredde, mellom 63-120 cm"

vil man ha mange eller få dører? 2 dører ville vel vært enklest, men er det finest? 3 kanskje blir mer logisk på noen måte?

osv.. dere forstår hvilken beslutningsangst jeg sliter med.. hehe


Min lokale butikk tar "k-50 2m 1751kr" før min rabatt. Lurer på hva de ligger på ellers.
 
Om det er en skinne med 2 spor er 2 dører å foretrekke da du får nesten 50% åpent.
Med tre dører får du nesten 1/3 del åpent.

Vi har i vårt soverom som er 3m bredt kun to dører. Jeg åpner opp min halvdel når jeg skal ha klær..
 
Milkshaken
Tiger79 skrev:
Til en innerdør brukte jeg typen skinne der døren henger i skinnen og styres av en klakk nederst.

Milkshaken: Stilig innebygd dør :-)
Det er så vi har gjort ja......
Fungerer perfekt....
Forstår om du ikke vil frese nederst ved en hjemmebygd konstruksjon, men på en eksisterende dør har man oftest en bra ramme i BRA virke..... bare å frese på....:)

Jeg vet at Sweedor har også ferdige skyvedører, satte noen stykker av disse på en annen byggeplass.... Det var da jeg fikk inspirasjon til den med den gamle døren jeg har vist tidligere.... Det er enklere enn man tror, bare man tenker skyvedør..:)
Ikke glem å lage en stopp i bakkant også, en stopp som ikke lager lyd eller som spretter ut døren i en voldsom fart igjen..... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.