Jeg er på jakt etter et utseende på innerdører slik at de oppleves "usynlige". Altså at man bare ser en liten glippe rundt døren. (se bilde).

Har sett at mange arkitekttegnede hus har denne finessen, men det er sjeldent i byggevarehandel og standardboliger.

Har fått tilbud fra Polen da hver dør koster 6500:- men jeg er villig til å inngå et kompromiss ved å kjøpe skjulte hengsler og deretter sparkle inn dørkarmen slik at opplevelsen er den samme eller liknende.

Er det noen som har erfaring med dette eller vet hvor man kan kjøpe disse skjulte hengslene?

Takk på forhånd til dere alle!

• Dør med skjult hengsel som gir et minimalistisk utseende, montert i dørkarmen for å skape en nesten usynlig døråpning.
  • Hvit innerdør i stue med minimalistisk design, nesten usynlig innfelt i veggen. Dørhåndtak synlig, omringet av moderne interiør med sofa og belysning.
  • Innvendige dører med minimalistisk design, jevnt fluktende med veggen, små gliper rundt. Dørhåndtak i svart, uten synlige hengsler. Lys treramme.
Denne type hengsel pleier å finnes i de butikkene som selger dørhåndtak og beslag mm.

Det er ingen som vet hvordan man i så fall løser konstruksjonen? Er det mulig å kjøpe en vanlig dør med karm og montere på skjulte hengsler og sparkle inn dørkarmen i stedet for lister?

Noen som har erfaring med å ha gjort dette selv?

Problemet med å frese inn disse i en dør tror jeg kan være at justeringsmulighetene føles små. Hvordan gjør man det hvis man monterer dem minimalt skjevt? Døren tar i litt et sted.

Det kan kanskje gå, men jeg ville ha sjekket det først.

nimhed nimhed skrev:
Problemet med å frese inn disse i en dør tror jeg kan være at justeringsmulighetene føles små. Hva gjør man om man tilfeldigvis monterer dem minimalt skjevt? Døren tar i litt et eller annet sted.

Det kan kanskje gå, men jeg hadde sjekket det først.
Høres fornuftig ut! Tror faktisk at man kan justere i ettertid. Altså etter at det har blitt montert. Men skal som sagt dobbelsjekke dette.

D David Velin skrev:
Høres fornuftig ut! Tror faktisk at man kan justere i ettertid. Altså etter at det har blitt montert. Men skal som sagt dobbelsjekke dette.
Om jeg forstår det riktig så finnes det to justeringsskruer man kan tilpasse hengslets vinkel med. Altså en dør justeres med fire eller seks skruer avhengig av om man har to eller tre hengsler.

Hvordan gikk det for dere? Jeg er på jakt etter det samme. Fant dere noen vettig økonomisk løsning?

• Liker
Festis18
  • Laddar…
N Nybygge_vid_kusten skrev:
Hvordan gikk det for dere? Jeg er på jakt etter det samme. Fant dere en noenlunde fornuftig økonomisk løsning?
Finnes samme spørsmål her! Har lett rundt, men ikke funnet noen fornuftig leverandør, skal ha en del 9x23 dører som blir svindyre i Sverige. Polen hørtes interessant ut!

Bumper denne med samme problemstilling som de siste 2 innlegg.
Snekker selv som har laget denne løsningen på snekkerverksted. Nå har jeg dessverre ikke den muligheten og trenger å finne en kjøpsløsning.

Vi kjøpte Ekstrands dører i 9x23 i deres typ3 duo https://www.ekstrands.com/sv/om-oss/nyheter/designdorr-typ-3-duo/ med en matt eklaminat. Dørene ser veldig bra ut og har skjult hengsel. Rimelig prisverdig for størrelsen og fargevalgene. Vi hadde imidlertid noen problemer med målene i karmen og terskelen som ikke stemte, det løste seg til slutt, men tok en god stund.

Vi kjøpte også fra ekstrands. Vi kjøpte fra Göteborg-kontoret. Etter levering hadde limet sluppet så den massive delen hang og slang på de fleste dørene. Etter noen problemer med forskjellige beskjeder om hvor mange som skulle pakkes opp så skulle vi få omlevering. Da vi bestilte gulv-til-tak-dører hvor vi hadde levert hullmålene ble vi ganske overrasket når de hadde kuttet ca 4-5cm på dørene i overkant mot hullmålene (som jeg ikke oppdaget da de sendte inngående bestilling). Til slutt skulle vi få nye dører hvor målene var rettet, men det tok ekstrands ca 7-8 måneder å fra reklamasjon klare å legge inn ny ordre og etter det en leveringstid på 4-5 måneder. Vi hevet da kjøpet og har siden da forsøkt å finne en løsning med dem sentralt da vi har null tillit igjen. Som det ser ut nå havner vi i retten til høsten og ut fra egen erfaring vil jeg sterkt fraråde å ha med dem å gjøre. På nettet kan man også finne info om en sak med reklamert ytterdør for under 15000 som ekstrands drev opp til lagmannsretten eller om det var HD. Sier en del...

• Liker
i&e JOHN
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.