A
Heisan,

Skal trekke 2 stk. pexrør fra fjernvarmeveksleren gjennom hele huset i kjelleren og ut gjennom veggen (til gulvvarme i garasje som skal bygges) Kommer til å trekke disse rørene uten skjøter og deretter bygge en slisse i taket for disse. Det handler om 12 meter innvendig.

Skal også trekke 2 stk. rør fra veksleren for kaldt og varmtvann til blandebatteri og utekran samme strekning.

Spørsmål 1: Garasjen kommer til å ha 55m2 gulvvarme. Hvor grove rør bør jeg trekke fra veksleren til fordeleren i garasjen?
Spørsmål 2: Hvor mange sløyfer i garasjen og dimensjon? 16mm i garasjeplaten? (300 mm isolasjon)
Spørsmål 3: Må disse isoleres når de går gjennom huset? Holder vanlig rørisolasjon?
Spørsmål 4: Kald- og varmtvannsopplegg, dimensjon på disse, og holder det med rør-i-rør eller skal man ha disse isolert?
Spørsmål 5: Noen andre tips å tenke på?

Tenkte å trekke Pex slange til alt. Tåler PEX gulvvarmetemperaturen? Tenkte å ha shuntgruppen i garasjen.

Mvh!

Sist redigert:
Jeg kan fortelle hvordan jeg har gjort det, det er kanskje ikke helt etter boken, men det fungerer utmerket.

Jeg har 95m2 (innvendig mål) påbygd garasje. 200mm isolasjon under platen. Tre sløyfer (20x2 pex) på hver 40m lengde, dette gir altfor glissen legging hvis du etterstreber komfort, men fungerer bra hvis du bare vil ha gulvvarmen som oppvarming.
Garasjens gulvvarmesentral mater jeg fra fjernvarmeveksleren med pex rør i rør 15x2.5, både framløp og retur er ca 10m lange. Jeg har ikke isolert disse rør i rør. Framløpstemperaturen fra fjernvarmeveksleren varierer om vinteren mellom 35 og 55º. Jeg har konstant regulert temperatur på ca 27º på vannet som går ut fra gulvvarmesentralen, og det er nok til å holde 17º i garasjen selv om vinteren (i Västernorrland). Blir det over 17º i garasjen slår en romtermostat av tilførselen til gulvvarmesentralens sirkulasjonspumpe.

• Liker
1
  • Laddar…
A
Takk for svar!

"Garasjens gulvvarmeshunt mater jeg fra fjernvarmeveksleren med pex rør i rør 15x2.5, både fremledning og retur er ca 10m lange." Mener du at du har shuntgruppen ved veksleren 10 meter fra garasjen? Fungerer dette bra? Synes det hørtes ut som om mateslangen var veldig tynn?

Sist redigert:
Nei, materslangen (og dermed også retur) er 10m lang. Shunten sitter i garasjen.
Jeg er klar over at det anbefales grovere mating til en shunt som skal betjene 95m2. Men det fungerer beviselig meget bra i mitt tilfelle med 15mm pex. Garasjen er for øvrig forholdsvis godt isolert, 200mm i vegg og gulv, 400mm i tak og moderne vinduer.

• Liker
1
  • Laddar…
A
Ok! Jo, de pleier ofte å være veldig overdimensjonert det som anbefales. Klarer pex fremledningstemperaturen fra vekseleren til shunten?

Er de 15x2,5 dvs 10mm innvendig du har?

Mvh!

Jeg brukte Uponor (wirsbo) combipex som tåler maks 70º kontinuerlig, og så varmt vann sender aldri min fjernvarmesentral ut, men det er jo såklart avhengig av hvilken innstilling man har.

Jepp, 15x2.5, 10mm innvendig.

A
Takk for svar. Kommer til å bruke 3 sløyfer med 20mm pex. De andre vet jeg ikke helt ennå, men har en måned på meg til å klure ut dette.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.