Skal bygge en bro over en bekk, på den ene siden hviler den på en stein og på den andre blir det et fundament. Spennvidden blir 12 meter! Har telefonstolper som er ordentlig grove, men de er bare 6 meter lange, kan jeg skjøte disse? Og hvordan ville du gjort det for å få det så holdbart som mulig. Tanken er å ha to lange stolper som man deretter legger terrassebord på og eventuelt et rekkverk på den ene siden, type 1,2 meter bred tenkte jeg meg...

Jeg ville prøve å ploppe ned et fundament i midten, alternativt få tak i lenger bjelker. 12 meter spenn blir svaiete.

Man kunne også lage en hengebro, men da blir det komplisert...

Også, ha rekkverk på begge sider. Man snubler lett. Jeg er selv "småbro"-eier (30 m i tre spenn, og det gynger selv om det er stålbjelker), og det har reddet meg et par ganger...

Fundament i midten blir dessverre vanskelig. Rekkverk på bare en side er fordi jeg vil kunne sitte og fiske på den andre siden :)

Hengebro har jeg tenkt på og også bjelker, men transporten blir dyr selv om man får tak i så lange bjelker...

D
Kanskje om du legger en stolpe under hver skjøt og bolter dem sammen? Spørsmålet er vel heller hva som skjer når konstruksjonen feiler, drukner man da eller blir man bare litt våt?

Er 1,5-2,5 meter dypt vann under broen, så er man svømmedyktig så burde man klare seg.

Hvis du vil fiske, er hengebro dårlig. For mye i veien.

Fundament trenger ikke være vanskelig (med mindre det er veldig dypt). Sett det bare ut om vinteren, da kan du jobbe fra isen.

Du burde kunne bolte U-Balk som er 4m lange på hver stolpeside.
På grunn av U-formen får du en låsning som er vanskelig å bryte når den er skrudd sammen.

Hvilken vekt skal broen tåle?

Man kunne jo drive ned to stolper i midten, 6 meter burde rekke, drøyt 3 meter ned i bunnen kan man dra dem da... dog tror jeg ikke Fylkesmannen liker det...

Du kan jo ta galvade rør i stedet i midten.

Den skal tåle sin egen vekt + 2-3 personer, det blir jo også snø på den så den vekten må den tåle.

Galvaniserte rør = kostnad. har 6 stk 6 meters stolper og ville jo vært kanon om man klarte seg med det...

Lurvete, å gjøre det med minimal kostnad gjør det kanskje ikke bærekraftig over tid, eller ikke fullt miljøbevisst.
Men kostnaden for å drive ned to stolper er vel omfattende også?
U-Balk for å skjøte er nok mest fornuftig, men det koster en slant det også.

Har faktisk 2 stykker 9 meters-bjelker, men det er H-bjelker om jeg husker rett.

Det går like bra, om livet er høyt nok. Bør nok bare 200mm.
Ingen anelse om hvor mye det kommer til å svikte på midten, eller om det tåler litt dynamisk last (barn som hopper) dog.

Et problem som jeg har, er at, til tross for at det er min bro, på min mark, så skjer det ganske ofte at inntrengere bruker den.

Jeg vet at noen planker er dårlige, noen så dårlige at man kanskje kan tråkke gjennom dem. Jeg har ikke hatt tid til å fikse det, og går i stedet slik at vekten min er rett over den ene stålbjelken.

Men, jeg mistenker, skilt, privat mark og slikt til tross, at hvis noen inntrengere tråkker gjennom og skader seg så risikerer jeg å holdes ansvarlig. Ikke moro...

Har faktisk 2 stykker 9 meters-bjelker, men det er H-bjelker hvis jeg husker rett.
Høres ut som en mye bedre løsning enn trestolper.

Min bro er bygd på H-bjelker, med en trelekt fastskrudd ovenpå. I disse trelektene skrus så plankene til tredekket. Rekkverket er (om jeg husker rett) vertikalstøtter sveiset (men kan være skrudd, ikke jeg som bygde den) i bjelken, med planker mellom. Ganske stødige.

Jeg tror dessuten at rekkverket kan bidra litt til å redusere svai.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.