Kjøp mer av samme rørdimensjon som du har, og korte stumper av rør med samme ytterdiameter som de eksisterende rørenes innerdiameter. Kjør ned stumpsene i eksisterende stolper og tre på forlengelsesbitene. Om du er seriøs sveiser du skjøtene.
Da skal jeg forsøke å finne et rør som passer i det nåværende. Har dog null peiling på sveising, så forstår ikke helt hvordan jeg skal klare å sveise skjøtene inne i røret?!
Kanskje burde gå an å bore gjennom og dra bolt også?
Kanskje burde gå an å bore gjennom og dra bolt også?
Om du har en liten åpning på noen mm mellom de ytre rørene så vil det indre røret automatisk bli fastsveiset om du sveiser i skjøten. 
Du kan også bore noen hull i de ytre rørene og sveise fast det indre ved å fylle hullene.
Obs! Du må bore hullene først før du trer inn det indre røret.
Du kan også bore noen hull i de ytre rørene og sveise fast det indre ved å fylle hullene.
Obs! Du må bore hullene først før du trer inn det indre røret.
Om du ikke finner rør med passende innerdiameter kan du ta deler av rør med samme størrelse og kløyve dem på langs. Det går da å presse dem sammen til passende størrelse slik at de passer inni røret. Ikke like pent, men fungerer.
Du sveiser fra utsiden. La rørene glippe noen mm i skjøten og fyll opp med sveisefuge. Fjern overflødig materiale med vinkelsliper og mal.
Du sveiser fra utsiden. La rørene glippe noen mm i skjøten og fyll opp med sveisefuge. Fjern overflødig materiale med vinkelsliper og mal.
Det finnes skjøterør for 60mm rør, for veimerkestolper!
http://www.ata.se/eshop/vagledning/...soler-och-skarvdon/expanderande_skarvdon.aspx
http://www.ata.se/eshop/vagledning/...soler-och-skarvdon/expanderande_skarvdon.aspx
Hei igjen...
Tenkte jeg skulle oppdatere litt samt at jeg har fått noen funderinger...
Jeg valgte å kjøpe rør i en større dimensjon der forskjellen mellom de eksisterende rørenes ytterdimensjon og den nye rørenes innerdimensjon ble ca 7mm. Det i sin tur gjør at rørene kan beveges litt, som jeg gjerne vil få mer stabilt. Jeg har boret gjennomgående hull gjennom begge rørene som jeg med vognbolter fester bæringen.
Er det noen som har et bra og enkelt tips på hvordan jeg skal gjøre det?
En annen fundering er hvordan jeg skal gjøre med kondens og is. De eksisterende rørene går gjennom fundamentet ned i bakken, så noen risiko med hva is kan forårsake der har ikke funnes tidligere. Nå finnes jo risikoen med kondens mellom rørene. Jeg har tenkt å sette et lokk på rørene, men vet ikke om det vil fikse hele biffen. Å bore et hull nederst i de eksisterende rørene kunne jo hjelpe med å lede bort vann litt.
Noen som har en idé?
Tenkte jeg skulle oppdatere litt samt at jeg har fått noen funderinger...
Jeg valgte å kjøpe rør i en større dimensjon der forskjellen mellom de eksisterende rørenes ytterdimensjon og den nye rørenes innerdimensjon ble ca 7mm. Det i sin tur gjør at rørene kan beveges litt, som jeg gjerne vil få mer stabilt. Jeg har boret gjennomgående hull gjennom begge rørene som jeg med vognbolter fester bæringen.
Er det noen som har et bra og enkelt tips på hvordan jeg skal gjøre det?
En annen fundering er hvordan jeg skal gjøre med kondens og is. De eksisterende rørene går gjennom fundamentet ned i bakken, så noen risiko med hva is kan forårsake der har ikke funnes tidligere. Nå finnes jo risikoen med kondens mellom rørene. Jeg har tenkt å sette et lokk på rørene, men vet ikke om det vil fikse hele biffen. Å bore et hull nederst i de eksisterende rørene kunne jo hjelpe med å lede bort vann litt.
Noen som har en idé?
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Kondens og is er nok ikke noe du trenger å bry deg om. Sett en hatt eller plugg på røret bare. Så har jeg gjort det, og det har gått bra.
Vil du få det glippet stabilt må du sveise eller dra gjennomgående fra forskjellige retninger.
Men vil du ha det stabilt på en enkel måte skulle du ha valgt strammere rør..
Hvordan har du skjøter? Helt ned mot bakken?
Vil du få det glippet stabilt må du sveise eller dra gjennomgående fra forskjellige retninger.
Men vil du ha det stabilt på en enkel måte skulle du ha valgt strammere rør..
Hvordan har du skjøter? Helt ned mot bakken?
Det var dessverre de tighteste rørene jeg kunne finne :/holmberg87 skrev:Kondens og is er nok ikke noe du trenger å bekymre deg for. Sett en hatt eller plugg på røret bare. Så har jeg, og det har gått bra.
Vil du få det glappet stabilt får du sveise eller dra gjennomgående fra ulike hold.
Men vil du ha det stabilt på en enkel måte skulle du ha valgt tightere rør..
Hvordan har du skjøter? Helt ned mot bakken?
Jo, skjøt hele veien mot bakken, så litt merkelig ut hvis jeg forlot et glapp syntes jeg.
