Tenker å lage nye vinduskarmer av MDF til stuen.
En av karmene blir rundt 250-260cm og ca 20cm dyp. Det jeg har sett er at MDF bare finnes i 244cm. Tykkelsen kan tenkes å havne rundt 30-35mm - fra begynnelsen var tanken å sage til en vinduskarm i si 16-18mm og så skru/ lime på en bit under for å få den til å se mer solid ut.
Nå som MDF-en må skjøtes på lengden vil jo hele vinduskarmen bli 2x platetykkelsen, noe som i seg selv ikke gjør noe - spørsmålet er imidlertid hvordan man skjøter MDF-en penest og relativt enkelt? Mangler kex eller lamellfres, en bunt gode hurtigtvinger finnes.
Tror dere det blir bra om man tar en 150cm og 100cm bit og skruer/limer sammen med en 100cm og 150cm under - med forskjøvet skjøt?
Ser frem til synspunkter og råd.
En av karmene blir rundt 250-260cm og ca 20cm dyp. Det jeg har sett er at MDF bare finnes i 244cm. Tykkelsen kan tenkes å havne rundt 30-35mm - fra begynnelsen var tanken å sage til en vinduskarm i si 16-18mm og så skru/ lime på en bit under for å få den til å se mer solid ut.
Nå som MDF-en må skjøtes på lengden vil jo hele vinduskarmen bli 2x platetykkelsen, noe som i seg selv ikke gjør noe - spørsmålet er imidlertid hvordan man skjøter MDF-en penest og relativt enkelt? Mangler kex eller lamellfres, en bunt gode hurtigtvinger finnes.
Tror dere det blir bra om man tar en 150cm og 100cm bit og skruer/limer sammen med en 100cm og 150cm under - med forskjøvet skjøt?
Ser frem til synspunkter og råd.
Det blir sikkert utmerket å gjøre som du tenker, og jeg ville ikke brydd meg om å skru. Trelim og tvinger holder for bruksområdet. På den lengden som du snakker om har du vel et antall konsoller?
Når det gjelder utseendet, antar jeg at du skal male vinduskarmene sparkler du nøye så skal ikke skjøten synes.
Lykke til!
Ronnie
Når det gjelder utseendet, antar jeg at du skal male vinduskarmene sparkler du nøye så skal ikke skjøten synes.
Lykke til!
Ronnie
Det første vinduet jeg snekret her hjemme (det første vinduet noensinne faktisk) var nettopp en litt bredere del der 2440mm ikke rakk. Dum som jeg var skjøtet jeg med litt skråskåret skjøt + lim og bit under. Jeg vet ikke hvorfor jeg trodde det skulle funke, en nødløsning som er dømt til å mislykkes. Dette er således noe jeg må gjøre om, og da tenkte jeg nok å ta fram fresen og frese not og fjær + legge bit under. Det jeg trenger å skjøte er cirka 15cm.
Sist redigert av en moderator:
Selv om MDF oppleves som et dødt materiale, er det imidlertid laget av tre. Det betyr at det beveger seg i løpet av året avhengig av fuktighet. Muligens kunne det fungere å spleise det sammen, men ellers påstår jeg at det er dømt til å mislykkes å skjøte uten at det synes.
Som det har blitt nevnt her tidligere, finnes det i lengre lengder. Kan være litt vanskelig å få tak i det som privatperson bare. Ikke alle forhandlere har det. Men på den annen side burde det være mulig å bestille en plate.
Som det har blitt nevnt her tidligere, finnes det i lengre lengder. Kan være litt vanskelig å få tak i det som privatperson bare. Ikke alle forhandlere har det. Men på den annen side burde det være mulig å bestille en plate.
Takk for rådene MathiasS
Dine vindussnekkerier (visst er det vel dine jeg har sett bilder av) ligger til grunn for mine ideer!
Jeg eier ikke en fres i dagens situasjon, men hva kan være bedre grunn enn dette til å anskaffe en.
Guzzi
Skal sjekke med AB KarlHedin, de er bra og burde kunne få inn om ikke skjøting blir et alternativ.
Dine vindussnekkerier (visst er det vel dine jeg har sett bilder av) ligger til grunn for mine ideer!
Guzzi
Skal sjekke med AB KarlHedin, de er bra og burde kunne få inn om ikke skjøting blir et alternativ.
Finnes sikkert mange og bra måter å løse dette på og mange av dem er sikkert bedre enn mitt ut fra et generelt bærekraftsperspektiv. Men spørsmålet er om vi jakter det optimale eller om godt nok er OK?
Som jeg leste Fredriks forslag så handler det om to lag MDF (første laget 100 + 150 cm og andre laget 150 + 100 cm) og godt forskjøvne skjøter – det blir mye overflate å spre lim på. Med strategisk plasserte bærepunkt har jeg vanskelig for å tro at det ikke skal holde.
Så kan jo kexning være et godt argument for å skaffe en håndoverfres, så klart... Det gjelder jo å ta alle anledninger i akt.
Beste hilsener
Ronnie
Som jeg leste Fredriks forslag så handler det om to lag MDF (første laget 100 + 150 cm og andre laget 150 + 100 cm) og godt forskjøvne skjøter – det blir mye overflate å spre lim på. Med strategisk plasserte bærepunkt har jeg vanskelig for å tro at det ikke skal holde.
Så kan jo kexning være et godt argument for å skaffe en håndoverfres, så klart... Det gjelder jo å ta alle anledninger i akt.
Beste hilsener
Ronnie
Ronnie, jeg har jo testet omtrent det du beskriver og konstatert at det ikke funker. Fargen sprekker og det er ikke "good enough".
Med not og fjær og flødende med lim tror jeg likevel det fungerer, det blir en veldig sterk fuge.
Hva pleier disse ekstra lange platene å koste? Dobbelt pris?
Med not og fjær og flødende med lim tror jeg likevel det fungerer, det blir en veldig sterk fuge.
Hva pleier disse ekstra lange platene å koste? Dobbelt pris?
Da må jeg holde med deg! Så bra det er å kunne lære av andres feil. Jeg gjør herved en hel "kungspudel" og trekker tilbake mitt uprøvde forslag.MathiasS skrev:
Beste hilsener igjen
Ronnie
Skiver i målet 3050 er bare å bestille hos nærmeste trelast, det tar en uke eller to. MDF beveger seg, min lengste foring rundt vindu er 7000mm og selvfølgelig ser man skjøten til og fra og da var den limt med settlim hele veien mot karm.
Som vinduskarm kan man lime et tynt laminatsjikt over MDFen hvis man har skjøtt, og da ser dere garantert ikke noen skjøter, kan også overnagles hvis man skulle ønske. Fungerer spesielt bra hvis man har mange planter i vinduene der vannsøl og pottemerker ellers lager merker.
Jeg skaffer mitt laminat fra et snekkeri.
Jeg skaffer mitt laminat fra et snekkeri.
Klikk her for å svare