Renoverer i kjelleren og har valgt MDF for å bygge kasser rundt ventilasjon og VVS. Årsaken er det mindre innbyggingsmålet som er mulig, dvs. beh ikke regler mellom loddrett og vannrett plate. Tatt i betraktning lengden har jeg bl.a. trengt å fuge platene kortside mot kortside. 16 mm MDF.

2. Bygger inn den tidligere åpne trappen. Velger 25 mm MDF da jeg vil male den med høyglans snickerifarge (som trappen). Der blir det fuger mellom trappens tre samt fuge MDF side til side (har standardmål på MDF-platen). Setter platen rett på flisgulvet.

Spørsmålet er hvordan jeg unngår sprekkdannelser i fugene. Jeg har limt med PL 200 som kanskje er litt for fleksibelt (da man vil ha en stum fuge). Regler bak platene som jeg har forborret og satt gipsskruer i MDF (som gipspapp). Jeg har også avfasset platene ved skjøting (som ved gipspapp) og sparklet med 2-komponents sparkel (Plastic Padding plastisk tre). Hjørnefugene er rette (ikke gjerde) og sparklet med PP. Til tross for dette ser jeg allerede nå etter 2 uker små sprekkdannelser. Malt med takfarge (Alcro RF 14). Jeg vet at MDF er upraktisk med en del bevegelser med tanke på luftfuktigheten (kjelleren er godt drenert med varmegulv og god ventilasjon).

Dvs: hva brukes for lim? PL600 stivere? Vanlig trelim? PU-lim? Hvordan sparkle: avfase eller ikke avfase? Valg av sparkel? Andre tips?

Mitt perspektiv er å få så stum fuge som mulig for å minimere bevegelse i fugen.

Med vennlig hilsen,

Fredrik

Sist redigert:
Jeg hadde brukt trelim. I hjørnene hadde jeg supplert med skruer (forbor helst!)
Jeg hadde absolutt ikke satt MDF direkte på flisene, det er å be om problemer. MDF er antimaterie til fukt og oppfører seg deretter. Du ville trenge for eksempel svillpapp imellom.
Spørsmålet er vel om MDF er kjempebra overhodet i kjeller. Lakkér omhyggelig og forsterk kanter og hjørner som ellers kan bli ødelagt.

Takk! Rommet er som sagt godt drenert og ventilert. Fuktigheten kommer bare gjennom klinkeren i fugene, og jeg har grunnet mdf-kanten med alkydrg og brukt PL200.

Trelim er bra da det er stumt og kan limes tynt, men bet i pokker kant til kant. Ngn som har mening angående valg av sparkel og om kanten skal være faset?

Vi har på enkelte steder i huset skjøtet mdf mot gips og har limt skjøteremse på det med våtromslim, deretter sparklet det glatt. Nå har vi iofs også microlit over det, men har ingen sprekker ett år senere. Om det ikke fungerer, så er alternativet å gjøre skjøten tydelig slik at det blir en del av designen.

Takk for svaret! Jo, har vurdert muligheten med skjøteremse. Tenker å prøve med PU-lim, ordentlig med skruer og deretter PP to-komponents universal sparkel som er litt mer fleksibelt enn plastisk tre. Ender sikkert med sprekker, men da har jeg alternativene med remse og list igjen.

fln213 fln213 skrev:
Takk! Rommet er som sagt godt drenert og ventilert. Fuktigheten kommer bare gjennom flisene i fugene, og jeg har grunnet MDF-kanten med alkyd og kjørt PL200.
Mja, jeg er skeptisk likevel. Det ligner bekymringsfullt mye på den forbudte risikokonstruksjonen ”trerammer på betonggulv”. Organiske materialer suger opp fuktighet gjennom betong, og når du har fliser, kommer som sagt fuktigheten opp gjennom skjøtene. Jeg tror det er risiko for at du får fuktflekker på MDF-en hvis du ikke har noe dekkende mellom MDF-en og gulvet, f.eks. byggeplast. Det er vanskelig å gjøre et strøk helt fukttett.

Enig, men tar den risikoen. Vanskelig å få til fornuftig holdbarhet med takpapp eller metallregel mot flisen. Får gjøre det om igjen hvis det blir feil.

Har nå gjort en test. Forsenkte halve stekken med håndoverfres, 45 graders stål i kantene (trappdelen i furu og MDF-platen). Grunnet MDF-platen med løsningsbasert grunning nederst. Brukte PL200. Sparklet x2 med PP Supersparkel for å få bedre elastisitet enn med Plasikk tre. Avsluttet sparklingen med snekkersparkel for en god finish.

Etter ca 1 uke hadde det sprukket i kanten uten forsenkning. Frest derfor ut en forsenkning i dag med håndoverfresen og sparklet om. Får se hvor lenge det holder. Blir det sprekker setter jeg opp en liten tynn list.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Hvordan har det gått? Utmerket. Å forsinke skjøtene og bruke PP Universal (den grønne) har fungert topp hittil. Ser ikke antydning til skjøt. Men vi får se om et år.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Her kommer før og etter bilder. Grunnmale med alkyd x flere samt vannfast bygglim fungerer utmerket. Duffusionsåpen 2-komponents epoxy på gulvet. PP supersparkel uten antydning til sprekker mellom MDF og tre.

• En trapp med ledninger og slitasje på veggen. Flere elektriske kabler og en støvsuger plassert under trappen. En åpen dør til et annet rom.
  • Byggtrapp i tre og MDF med vegg mot trapp. Klart for grunnmaling og installasjon av ny gulvbelegg. Verktøy og materialer langs veggen.
  • En nymalt, moderne gang med hvite vegger og dører. Det er spotlys i taket og en trapp til venstre. Gulvet har en glansfull overflate.
  • Liker
Twisty_canard og 1 annen
  • Laddar…
Flott jobbet!
Nesten så man blir litt fristet til å ha kjeller selv!

Lostmoose Lostmoose skrev:
Flott jobbet!
Nesten så man blir litt fristet til å ha kjeller selv!
Takk! Ja, hadde ikke ønsket å være uten den. Får plass til en masse funksjonsrom (vaskerom/bad, grovinngang, treningsrom, kaldlager osv).

Hei,

hvordan gikk det med sprekker? Er også nysgjerrig på hvilken PP du brukte da jeg ikke finner grønn universal. Grunnet du før sparkling?

Takk for spørsmålet!
Dessverre noen få minimale sprekker. Men etter byggingen har jeg også installert en avfukter som holder RF på 55% konstant. Så jeg har faktisk tenkt å frese og sparkle om de delene. Holder ikke det, blir det en tynn messingprofil.

Sorry, så at jeg hadde skrevet dobbelt. Det jeg brukte var PP Supersparkel https://www.swedol.se/pp-superspackel-elasticpg-1007223.html
Stor forskjell i elasticitet sammenlignet med plastisk tre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.