Skal forlenge en eksisterende limtredrager i mitt 1&1/2 planshus og lurer på om noen kan tipse om en passende metode/beslag. Legger ved bilde av skisse over hvordan det ser ut nå og hvordan det kommer til å bli. Drageren er limtre 90x300 med en ende i yttervegg og den andre på stendere i hjertveggen. Nå skal det til en ny åpning i hjertveggen og drageren må forlenges. Men eksisterende åpning krymper til 1500 mm og det vil også bli flere understøttelser for drageren, og den nye åpningen blir ikke bredere enn den som allerede er, så bæreevnen er jeg ok med. Mitt problem er at skjøten mellom ny og eksisterende drager havner 22 cm fra cc drager til understøttelsen. Jeg kan løse dette med å doble med en drager til langs med eksisterende drager mellom de to understøttelsene der skjøten er. Men ser helst en smidigere løsning om noen har.
Hvis du vil legge litt arbeid på en pen skjøt, kan du ta sirkelsagen og stille den inn på 20 mm dybde og sage tette kutt på begge sider av begge bjelkenes ender ca. 50 cm inn fra enden.
Deretter tar du et stemjern og hugger bort det som sagen ikke tok, til du har glatte overflater, kontroller med en stållinjal.
Når du har løftet den ene bjelken på plass mot den andre og festet den slik at den ligger ende mot ende (eventuelt med litt overstrekking), kan du begynne å lime og spikre planhøvlede 20 mm granbord én meter lange på begge sider av skjøten.
Bruk PU-lim og fukt overflatene før liming. 60mm galvanisert trådspiker er tilstrekkelig, spikre i et mønster på 3x3 cm, det går da med over 1000 spiker. Alternativt stoler du kun på limet og bruker robuste tvinger.
Når limet har svellett ferdig og tørket, kan det hende du trenger å ta stemjernet og pynte litt, eventuelt også med båndsliper. Sparkle ved behov (helst noe som tåler uteklimaet, f.eks. elastic plastic padding).
To strøk med maling på dette, og skjøten er usynlig.
Edit: jeg forutsatte at bjelkene skal bli synlige og skal males (?)
Skal forlenge en eksisterende limtrebjelke i mitt 1&1/2 plans hus og lurer på om noen kan tipse om en passende metode/beslag. Legger ved bilde av skisse over hvordan det ser ut nå og hvordan det kommer til å bli. Bjelken er limtre 90x300 med en ende i yttervegg og den andre på stender i midtveggen. Nå skal det til en ny åpning i midtveggen og bjelken trenger å forlenges. Men eksisterende åpning vil krympe til 1500 mm og det vil også bli flere opplegg for bjelken og den nye åpningen blir ikke bredere enn den som allerede er, så bæreevnen er jeg ok med. Mitt bekymring er at skjøten mellom ny og eksisterende bjelke havner 22 cm fra cc bjelke til opplegget. Jeg kan løse dette med å doble med en bjelke til langs med eksisterende bjelke mellom de to oppleggene der skjøten er. Men ser helst en smidigere løsning hvis noen har.
[bilde]
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.