Vi bor i en gammel skånelänga med innredet loft. Gulvet i andre etasje svikter ganske mye. Mellomgulvet består for øyeblikket av tømmerstokker med 150 mm tykkelse som spenner over 5,5 m, fra yttervegg til yttervegg. Cc varierer fra alt mellom 800 til 1500 mm. Etter nøye kontroll har jeg også kunnet konstatere at gulvet ligger løst på ytterveggen, verken festet i murveggen eller takstoler.

Nå vil vi forsterke gulvet da vi kommer til å bruke andre etasje mer fremover. Vi tenker oss å legge inn ytterligere en limtredrager i hvert fag. Problemet er at vi ikke har mulighet til å få inn bjelker i full lengde da det mangler vindu eller dør inn fra "riktig" retning og de skal jo være lengre enn rommets fulle lengde. Kan man forlenge en limtredrager på en fornuftig måte når den kun har støtte i endene? Hvordan gjør man dette på best mulig måte i så fall?

Det går ikke å lage et hull i taket akkurat der bjelken skal ligge da. Er ikke mye som trengs til hull og lett å reparere etterpå.

Limtre som andre bjelker skjøtes med påleggsbiter på begge sider som festes med gjennomgående bolter. Man kan erstatte påleggsbitene med flattstål. Lengden på påleggsbitene bør være ca 1 meter. Man kan også bruke spikforbindelser. I dette tilfellet er det imidlertid ikke en passende metode. Innsatsen står ikke i forhold til gevinsten. De løsningene du kan vurdere er 1) lage hull i ytterveggens overkant på en side og skyve inn bjelkene, 2) lage opplegg for limtrebjelkene på veggenes innside gjennom en form for horisontale bjelker, og 3) forbedre de eksisterende bjelkenes stivhet ved å skru lime på trevirke i høyden. Det kan skje i omganger og også omfatte et undergulv i form av sponplate eller kryssfinér. Totalt trengs ytterligere ca 100 mm materiale for en akseptabel svikt. Det finnes ganske mange her på Byggahus forum som har erfaring med skånelenger og som kan bidra med idéer.

• Liker
heimlaga og 2 andre
  • Laddar…
Skal taket spikres inn slik at det ikke vises. Skjøt med vinkeljern 60X60 2 stk X 2 stk = 4 stk og gjennomgående min 12 mm og som nevnt 1 meter lange og 3 stk bolter på hver side av skjøten. Med låsemutter som holder fast + riktig fjærskive. Da vender du jernet slik at den flate delen kommer nedover, den delen er dragfast og øverst settes jernet med flate delen oppover, trykkfast. Vær ikke redd for å bruke grove bolter, det er forskyvningen/klippet som de skal holde.

Jeg vil fraråde å skjøte fritt opplagte bjelker da sluttresultatene med størst sannsynlighet ikke blir bedre enn hva det allerede er. Jeg er enig i forslagene fra @justusandersson

• Liker
heimlaga og 2 andre
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Limtre likesom andre bjelker skjøtes ved påleggsbiter på begge sider som festes med gjennomgående bolt. Man kan erstatte påleggsbitene med flatstål. Lengden på påleggsbitene bør være ca 1 meter. Man kan også bruke spikerforbindelse. I dette tilfellet er det dog ingen passende metode. Innsatsen står ikke i forhold til gevinsten. De løsningene du kan vurdere er 1) ta hull i yttermurenes overkant på en side og skyve inn bjelkene, 2) lage opplag for limtrebjelkene på murenens innside gjennom noen form for horisontale bærere, og 3) forbedre de eksisterende bjelkenes stivhet ved å skru-lime på virke i høyden. Det kan skje i omganger og også omfatte et undergulv i form av sponplate eller kryssfiner. Samlet trengs ytterligere ca 100 mm materiale for en akseptabel svikt. Det finnes ganske mange her på Byggahus forum som har erfaring med Skånelängor og som kan bidra med ideer.
Takk for et utførlig svar! Vet du om tømmerstokker, ikke limtre, fungerer like bra om man går opp 100mm i dimensjon, altså til ca 250mm?

Ja det gjør de. Jeg regnet på det før jeg svarte.

• Liker
Joakim88
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja det gjør de. Jeg regnet på det før jeg svarte.
Takk takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.