Medlem
· Västmanland
· 2 088 innlegg
Det finnes sikkert flere måter å skjøte en bjelke på (45x225)
Hvilke er de sterkeste?
Det er en synlig bjelke som ligger på stolper.
Hvilke er de sterkeste?
Det er en synlig bjelke som ligger på stolper.
Medlem
· Västmanland
· 2 088 innlegg
Medlem
· Västmanland
· 2 088 innlegg
Byggaren skrev:Ja, det finnes. Men kjernen av spørsmålet er: hvor i feltet (mellom opplagene) finnes skjøten? Dvs. Kommer feltmomentet til å være maks over skjøten eller ligger skjøten der momentet er null? Og hvordan ser fortsettelsen ut på bærelinjen i neste og neste felt p.b.s. om opplagene? Dvs. Er bærelinjen kontinuerlig lagt over flere opplag?
Avgjørende for utformingen av skjøten er om den skal ta moment eller ikke. Ulike skjøter klarer moment. Noen gjør det ikke, men derimot skjærkraft. Derfor kan jeg ikke svare på spørsmålet ditt direkte.
Du kan f.eks. legge bærelinjen overlappende over opplag. Da tåler skjøten både moment og skjærkraft.
Du kan legge bærelinjen overlappende uten opplag. Da tåler skjøten minimalt med moment og ingen skjærkraft.
Du kan støt-skjøtte bærelinjen ende mot ende med lapper på begge sider. Kan tåle lavere eller likt moment som bærelinjen (spikergruppene må ta belastningen og skjærkraften er avgjørende) og noe skjærkraft.
Du kan legge en skråskjøt i helning 1:8 med eller uten firkantet mot glidning i midten. Tåler ikke moment og dårlig med skjærkraft.
Du kan gjøre det samme med lapp p.b.s. Tåler litt høyere moment og skjærkraft.
Du kan sette en spennstol under skjøten (som kan være både støt-skjøt eller skråskjøt) som tåler både (større) moment enn bærelinjen og skjærkraft.
Osv.
![]()
Ok, mye teknisk prat for en lekmann...alle mine skjøter ligger direkte ovenfor plint eller stolpe :-/
Så da er det ikke så nøye med andre ord? (relativt sett)
Feltmomentet finner jeg i min ellære
Klikk her for å svare