Kona og jeg har snødd inn på "skjærgårdslooken" og vil derfor sette opp rupanel på veggen i gangen og hvitmale den. (Jeg vet...shabby chic :))

Hvordan i all verden gjør jeg det best?

Veggen er vanlig gipsplate. Om jeg setter opp tverrgående lekter for å kunne spikre panelen, f.eks. 5mm MDF, og deretter 17mm rupanel så vil det stikke 10mm utenfor dørkarmer og vindusrammer. Hvordan løser man det problemet?

Å droppe tverrlektene og spikre direkte i gipsplaten føles ikke som en god idé. Tenkte på å frese ut gipsen og sette trelektene, men selv da havner jo panelen et stykke utenfor dørkarmene/vindusrammene.
Å sette nye dørkarmer og vindusrammer er ikke et alternativ. Heller ikke å fjerne gipsen.

Noen som har et bra forslag?

Lim? Finn reglene bak gipsen og spik i dem? Du trenger jo ikke rive ned gipsen for å finne dem.

Ola78
Du kan nok løse det med et klackfoder, se bilde

• Klackfoder 21x56 med tekniske tegninger, inkludert mål i millimeter, for bruk i bygg- og renoveringsprosjekter.
Henke O skrev:
Lim? Finn reglene bak gipsen og spikre i dem? Du trenger jo ikke rive ned gipsen for å finne dem.
Har allerede sjekket ... har dessverre ingen tverrregler i veggene...

Ola78 skrev:
Du kan nok løse det med et klakkfôr, se bilde
Hmmm...interessant, skal undersøkes...takk!

Hvorfor ikke gjøre som Henke foreslo. Det vanligste i dag er jo å sette råsponten horisontalt. (Tror at det var det han mente). Da går det jo fint å spikre i de stående reglene.

titanium skrev:
Hvorfor ikke gjøre som Henke foreslo. Det vanligste i dag er jo å sette rupanelet horisontalt. (Tror det var det han mente). Da går det jo fint å spikre i de stående stendere.
+1 på det! Horisontalt blir minst like fint og "skjærgård" som vertikalt og veldig mye enklere i dette tilfellet...

Sorry, fruen nekter på det sterkeste til horisontale bord...:)

lasselu skrev:
Sorry, frugan tvärvägrar horisontella brädor...:)
Trodde bare at det var hester som tværnektet ;)
Kanskje lettere å bytte frue enn å gjøre henne til lags :D
Håper bare hun ikke tværnektet alle horisontale stillinger . . .

Nja, men hun er mye for det vertikale...;)

Ja, noen ganger må man jo ställa upp !

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.