Jeg vurderer å bytte til større vinduer rundt om i bv i en tømmerhytte som opprinnelig var 1-etg med loft men som taket ble hevet på for 25 år siden.
I dag altså 2 plan med loft.

I dag ligger det 1,5 stokk over vinduene, deretter over det kommer nybygget med svill liggende på den øverste tømmerstokken og stående lekter (moderne konstruksjon)

Skal jeg få inn større vinduer må jeg kappe bort halvstokken samt 5cm i underkant på den siste hele stokken.
Dette gjelder for to vinduer per husside og 120cm hver.

Spørsmålet er hvor alvorlig dette kan være?

Huset er tilleggsisolert og jeg har mulighet til å legge en lekt type 44x210 på platen mot stokken over vinduet og ca 15cm ut på hver side av gluggen.

Kommentarer?

I
Det avhenger i første rekke av hva du har som hviler på stokkene over åpningen? Er det en bjelke som har opplegg der eller hva? Kanskje ingenting?

Det avhenger i andre rekke av hvordan den halve nedre stokken er forankret til den øvre hele. Hvis de bare ligger løst på hverandre, er risikoen mindre sett fra nedbøyningssynspunktet at noe raser om du fjerner den halve.

Om du kan gnage fem centimeter i uk ut av den hele stokken, er et annet spørsmål. Det er betydelig mer følsomt å redusere høyden fra underkant på en bærende stokk om det hviler noe på den siden det nøytrale laget (grensen mellom strekkspenninger og trykkspenninger i tverrsnittet) flyttes opp og minsker bøyemotstandet i stokken som har med styrken å gjøre.

Det avhenger i tredje rekke av hvordan det ser ut over den hele stokken. Finnes det flere hele stokker der? I så fall kan du ved hjelp av flattjern 'henge opp' den utgnagde hele stokken til de øvre og avlaste det som hviler på den utgnagde til de urørte stokkene høyere opp.

Litt til ledning kanskje?

Takk for input.

Over den hele tømmerstokken ligger en syll på 1x5" omtrent, og på den stående stendere 1200c/c. Moderne bygg med gips osv.. Det er altså ingen flere stokker over den som må kappes ut.

Hvordan stokkene er forankret kan jeg ikke se uten å rive innvendige vegger eller ytterkledning inkludert isolasjon.

Om man antar at "ingenting mer" enn trykket fra det tradisjonelle rammeverket i overetasjen og tak, mm. ligger jevnt fordelt over de 125 cm vi snakker om, så burde vel ikke trykket bli et problem.

Dra-krefter i sideveis enda mindre vel?

Det blir jo 150 mm (i høyden) igjen av den siste tømmerstokken, og jeg vil uansett bolte fast en 45x155 i stokken som ekstra forsterkning.

Er jeg på tynn is likevel?

I
Niks. Du ser ut til å ha ganske god peiling på hva det dreier seg om.

En 'syll' på 1"x5" høres imidlertid ikke særlig bra ut i mine ører. Det virker mer som et spikerbord for å få plant underlag til å stille veggreglene på. Den bærer med andre ord ingenting.

Hvis ingenting annet hviler på den 'syllen' foreslår jeg at du hakker ut 45 mm i dybden og 120-145 på høyden i veggreglene og klemmer på en 45x120 eller 45x145 på høy kant over åpningen.

Å bolte en liggende 45 tykk planke til den øvre stokken er en ganske meningsløs tiltak fordi de med tanke på skjærkrefter ikke vil samarbeide noe særlig med hverandre. Da må du høvle oversiden på stokken plan og lime med et Polyuretanlim i fugen og bolte dobbelt så tett ved påleggene som midt i hvis det skal bli noen forbedring. (Legg to striper tykt kartong på hverandre og klem til med tommelen og pekefingeren på begge hender i hver sin ende, så får du forklaringen senere. Be så noen andre trykke ned på flaten med en finger midt på, og du vil føle at endene kryper mellom fingrene. Forklaringen er at den nedre stripen utsettes for strekkrefter og den øvre for trykkrefter, og fordi begge stripene er like lange, skal den øvre da bli kortere og den nedre lengre hvis endene skal forbli like, noe de selvfølgelig ikke blir.) Å hakke ut for en 45x120 (alt. 45x145) på høy kant er derfor en bedre forsterkningstiltak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.