Hei,

Jeg trenger å justere dimensjonen på 15 stykker IKEA Markyta-plater/skiver av hardplast. Jeg skal skjære bort 100 mm fra lengden av hver plate. Hvordan gjør jeg dette enkelt?

Materialet er hardplast som er 3 mm tykt.

fugesag?

L lassebrun skrev:
fogsvans?
Blir det rett og fint med en fogsvans? Kan man ikke leie noe verktøy? Viktig at det blir rette og fine linjer da platene skal installeres på kjøkkenet.

kommer ikke snittet ligge under en list?
Ellers er en dykksag med skinne et bra alternativ.

P
Du har ingen klyvsag?

L lassebrun skrev:
kommer ikke snittet ligge under en list?
Ellers er en sänksåg med skena et bra alternativ.
Fogmassa for å få det til å ligne på fliser. Legger til sänksåg som alternativ.

Har selv satt Markyta som sprutbeskyttelse på kjøkkenet og med en vanlig tapetkniv går det utmerket å tilpasse platene. Skjær et spor, skjær noen ganger så sporet får litt dybde, og knekk så platene, omtrent som når du skjærer gipsplater.

• Liker
Peter2400
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Du har ingen klyvsag?
Jeg har ingen ordentlige verktøy så tenker at jeg leier verktøyet som er mest egnet for jobben.

Keiller Keiller skrev:
Har selv satt Markyta som sprutbeskyttelse på kjøkkenet og med en vanlig tapetkniv går det utmerket å tilpasse platene. Skjær et spor, skjær noen ganger så sporet får litt dybde, og knekk deretter platene, omtrent som når du skjærer gipsplater.
Satte du lister etterpå for å dekke der du skar med tapetkniven eller ble det fine snitt?

H HEA260 skrev:
Satte du lister sen för att dölja där du skärde med mattkniven eller blev det fina snitt?
Nei, ingen lister. Trengtes ikke. Ville ikke ha noen heller. Ble bra snitt. Eventuelt at man kan file til kantene om det er nødvendig.
Kjøkkenbenk med vask og en grønn plante, lyse fliser som bakgrunn. Minimalistisk design uten lister, fokus på rene linjer og god finish.

H HEA260 skrev:
Jeg har ingen riktige verktøy så jeg tenker at jeg leier verktøyet som er mest egnet for jobben.
Leie en kniv høres unødvendig ut, bedre du kjøper en av bra modell.

Nærbilde av en kappet plate som avslutter et ytterhjørne, med en lett synlig skjøt. En svart bryter er montert på veggen ved siden av.
Nærbilde av en skåret og knekt plate som avslutter et ytterhjørne. Snittet duger for meg i det minste. Ofre en plate og prøvskjær noen ganger så du får dreisen på det.

Keiller Keiller skrev:
Nei, ingen lister. Trengtes ikke. Ville ikke ha noen heller. Ble bra kutt. Eventuelt at man kan file til kantene om det trengs.
[bilde]
Det ser riktig bra ut, men antar at du kun trengte å kappe en eller to plater i ditt tilfelle?
Jeg skal stille platene oppreist, dermed blir det en del å skjære. Derfor hadde jeg håpet å finne noe slags passende elektrisk verktøy for jobben. Hva tror du om alternativene som nevnes i tråden?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Leie en kniv høres unødvendig ut, bedre du kjøper en av bra modell.
Haha nei selvsagt leier jeg ikke en kniv, men blir det noe større verktøy så leier jeg.

Keiller Keiller skrev:
[bilde]
Nærbilde av en skåret og brukket plate som avslutter et ytterhjørne. Snittet duger for meg i det minste. Ofre en plate og prøv å skjære noen ganger så du får teken på det.
Det ser virkelig bra ut, kunne ha levd med dette. Jeg har gjort som du foreslo med tapetkniv tidligere kom jeg på. Men med kun én omgang med kniven kom jeg ikke gjennom og det ble mer skjevt enn ditt, så jeg begynte å søke etter verktøy.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.