Gul husfasade med et vindu under et skrånende tak, der taket går inn mot vinduet og ikke er i linje med fasaden. En stabel med isolasjonsmaterialer i røde og hvite pakker ligger i et rom med skråtak og treinteriør, en stige står til venstre. Nytt loftrom med trebjelker og vinduer, tak konstruksjon ikke helt justert. Rommet er under konstruksjon med synlige takstoler og sponplater på gulvet.

Hei!

advarsel for et eventuelt dumt spørsmål, fra en som ikke er i byggebransjen...
Vi har bygget hus nylig og byggefirmaet gjorde en tabbe med våre takstoler, det ble ikke helt bra estetisk når huset var ferdig. Som dere ser går liksom taket inn mot vinduene. Ikke pent. Det burde gått rett ut fra taket og linet opp med fasaden hvis dere forstår hva jeg mener. Problemet er at det går en takstol rett ved vinduet. Kan man kutte av den delen for å få den rette linjen? I min amatørmessige hjerne tenker jeg at man bare burde kunne kutte bort overhenget? Eller kan det bli feil?

bør nevnes at vi skal utbedre feilaktige plater samt en del feil med pussen, vurderer om det er verdt å prøve å endre dette også. Blikkenslageren trodde også at det kan bli problemer med å åpne vinduene om noen år hvis man ikke gjør noe med dette.

kanskje noen som har litt mer kunnskap enn meg? Om det overhodet er verdt å tenke på eller om jeg skal legge bort den tanken :)
 
JanneJanne123
Det der så jo lattjo ut, hvordan så det ut på tegningen?
 
På byggesøknadstegningen ser det ut som det skal gjøre, ikke slik. Men noen konstruksjonstegning har jeg ikke sett!
 
Det er ikke bare å kappe takstoler, men man må i slike tilfeller avlaste med en bjelke.

Men dere får jo la byggfirmaet løse det. Dere skal ikke begynne å kappe i noe som er nylig levert eller engang fundere på en løsning. Bare påpeke feilen og så får de løse det :D

Hva har de sagt når dere har snakket med dem?
 
Vi har hevet kontrakten, trenger ikke gå inn mer på det nå, men byggefirmaet er altså ikke med i bildet lenger.
 
Appendix Appendix skrev:
Det er ikke bare å kappe takstoler, man må i slike tilfeller avlaste med en bjelke.

Men dere må jo la byggefirmaet løse det. Dere skal ikke begynne å kappe i noe som nettopp er levert eller engang tenke på en løsning. Bare påpek feilen, så får de løse det :D

Hva har de sagt når dere har snakket med dem?
Hva mener du at man trenger å avlaste?

Den delen er ikke noe problem å kappe.
 
  • Liker
Joak
  • Laddar…
Takskjegget som stikker ut, bærer jo ikke huset. Men det bærer takskjegget bort til neste takstol. Så det er ikke bare å kappe den. Men det burde ikke være nødvendig med så mye for å bære takskjegget.
 
Jeg har ikke sett akkurat denne løsningen tidligere, med en så smal ark som kun er klemt inn mellom eksisterende takstoler. Det vanlige er at man lager en mye bredere ark for å få full høyde i større deler av det aktuelle rommet på loftet.

Var dette slik dere hadde tenkt at det skulle være fra starten av?
 
Toetasjes hus med gul fasade, rødt tak og tre takkupor, hvorav to mindre er plassert ved siden av en større midt på fronten av huset.
Jeg forstår hva du mener, men ja - det vil se slik ut med to mindre takopplett ved siden av den store takoppletten,
 
Ok bra at man ser helheten. Nå er jeg *absolutt* intet annet enn en lekperson men det virker ikke å være en god plan å lage en “takkupa” mellom kun to takstoler, det ville vært nødvendig å bruke minst det dobbelte som du ser i midtpartiet.

Eksteriørt ser det rart ut og også interiørt blir det veldig begrenset nytte av disse vinduene når innervegger kommer til og begrenser lysinnslippet ytterligere.

Alternativet ville være å ha takvinduer i stedet men den optionen er kanskje ikke aktuell lenger?
 
Tanken er ikke at vi skal gjøre et så stort inngrep som å fikse takvinduer, men vi vil ha utseendet i det store og hele slik. Men skulle som sagt helst ønske at taket gikk i linje med fasaden, det er bare det.
 
Det er ingen som helst problemer med å kappe de aktuelle takstolene og slå dit nye labber på siden av kvisten for å bære av takfoten. Som det ser ut nå så ser det for jævlig ut. Om man gjør som dere har tenkt og kapper bort takfoten så vil huset bli riktig staselig.
 
  • Liker
Joak
  • Laddar…
Det kan neppe være noen større laster på de aktuelle endene av takstolene, det burde kunne fikses eksteriørt. Kan jeg synes som lekmann... er helt enig i at det ser trangt og rart ut, dette burde byggefirmaet kunne ha forutsett og funnet løsninger på. Alternativt at de ikke har gjort denne jobben i det hele tatt.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.