Hei på dere,

Med all sikkerhet så finnes det folk her som er forstandige i slike saker.

Har lenge planlagt å sette en del av platehyllen min på konsoller mot veggen, f.eks:
Konsoll 1 eller Konsoll 2. Disse konsollene skal klare 200-250 kg hver.

Det jeg har regnet på er at jeg skal ha opp ca. 500 LP-plater (gjennomsnittsvekt 400 gram) = 200 kg + ca. 25 kg for selve Ikea-hyllen de er sortert i.

Vi snakker 225 herlige kilo, si 250 kg for å ha margin. Har lest meg til at konsoller gjerne skal dekke 2/3 av hyllens dybde (Hyllen er 35 cm).

Så til spørsmålet: Våger jeg?

Min plan er å sette en hylle i underkant av Ikea-hyllen, bare for å få "balanse" på hyllene. Deretter å sette 3 stk. konsoller med jevne mellomrom som støtte under den hyllen (kan man virkelig regne 200+200+200 kg i hva de skal holde for?). Betongvegg bak.

Takknemlig for svar, før jeg drar i for store høyder!

• Liker
BjörnKraft
  • Laddar…
Skulle tro at det kan finnes flere svake punkter...

Du kommer til å få flere tips, men jeg ville ha sjekket kvaliteten på betongen i veggen... føles som det varierer og valgt skrue/plugg ut fra det.

/ATW

• Liker
MichelleW og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
Hvor langt blir det mellom konsollene og hva er hyllen (hyllene?) laget av?

Før du kommer for langt i planleggingen - vei en bunt skiver. For å snitte 400 gram burde det være dobbelt-LP eller med skikkelige booklets. Selv de i tykk vinyl med enkeltomslag er sjelden over 250 gram.

Hep Hep skrev:
Før du kommer for langt i planleggingen - veie en bunke plater. For å snitte 400 gram burde det være dobbel-LP eller med skikkelige booklets. Selv de i tykk vinyl med enkelomslag er sjelden over 250 gram.
Jeg har nok tatt litt i overkant, men tenker noe snitt - noen er 2XLP med gatefold og plastlommer. Selv om snittet skulle tas ved 300 gram så føles det som at grunnspørsmålet fortsatt er aktuelt pga høy totalvekt.

Grunnspørsmålet om tung hylle består, men min erfaring fra jobben er at de ligger på rundt 250 gram i snitt, og da blir det 125 kilo pluss hylle, som jeg tror påvirker en hel del. Kult med LP på hylle forresten. Mine står lagret i en masse flightcases - sannsynligvis til ingen nytte.

Stemmer matten og belastningen er nogenlunde jevnt fordelt over hyllen, så belaster du jo bare konsollene med ca. 1/3 av deres kapasitet, så der er det nok ingenting å bekymre seg for.

Dybden på hyllen og konsollen er av større vekt (ha ha). Er hyllen betydelig dypere enn det som konsollen stikker ut fra veggen, så blir det snart svett for konsollen. Ev kan du motvirke denne vefteffekten noe ved å også forankre hyllens overkant mot veggen.

Tenk på at det kan bli et jævla drag rett ut på de øvre skruene på konsollene. Ordentlige plugg.

• Liker
Ulf Öhman
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Tenk på at det kan bli et he*lvetes drag rett ut på de øvre skruene på konsollene. Ordentlige plugger.
Knapt nok. Håndtaket er kort og mer enn en skrue per konsoll.

Purre
Lenke nummer to er Habo, og deres maks belastning er bare beregnet og garanteres ikke. Men hvis man nå skal ha si 200 kg og bruker to konsoller så skal de beregnet klare 500 kg, så det bør ikke være noe problem om vekten er jevnt fordelt. Men fest med fire skruer med plugg eller ekspander så er det ikke noe problem å klare vekten om det nå er skikkelig betong. Vi har to slike til en benk uten problem iallfall, og da sitter de bare i en trevegg.

https://habo.com/se/sortiment/hyllor-och-konsoler/hyllkonsoler/konsol-t-profil-15244

K Kasken skrev:
Stemmer matten og belastningen er noenlunde jevnt fordelt over hyllen så belaster du jo bare konsollene med ca: 1/3 av deres kapasitet, så der er det nok ikke noe å bekymre seg for.

Dybden på hyllen og konsollen er av større vikt (ha ha). Er hyllen vesentlig dypere enn det som konsollen stikker ut fra veggen så blir det snart svettig for konsollen. Eventuelt kan du motvirke denne overstrekkingseffekten noe ved å også forankre hyllens overkant mot veggen.

Tenk på at det vil bli et jæ*la trekkende rett ut på de øvre skruene på konsollene. Ordentlige plugger.
Akkurat, kan det stemme det der med 2/3 av hyllens dybde? Altså 35 cm dyp hylle = minst 23 cm konsoll.

Kanskje et merkelig spørsmål men, blir det noen forskjell om jeg kjører konsollens "vektskinne" nedenfra eller ovenfra hyllen? Altså i profil sett fra veggen som et utstikkende L, alternativt ┌ (ja, du skjønner sikkert hva jeg sikter etter)?

Jeg har jo i utgangspunktet tenkt det som det siste

BirgitS BirgitS skrev:
Hvor langt blir det mellom konsollene og hva er hyllen (hyllene?) laget av?
Den totale bredden på hyllen er 140 cm. Selve hyllen er en Ikea Eket, så hyllen i seg selv er nok ikke et monsterbygge, men jeg tenker å sette en hylleplate i furu eller lignende under (140 cm) som Ikeahylla får stå på (og skrus fast i).

Selv hadde jeg valgt å sette disse hyllene på en hylle som hviler på gulvet, helt unødvendig å fundere på vegghengte konsoller. IKEA har massevis av slikt.

• Liker
Helena S og 2 andre
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Selv ville jeg ha valgt å sette disse hyllene på en hylle som hviler på gulvet, helt unødvendig å fundere på vegghengte konsoller. IKEA har masser med sånt.
Her er en gammel skisse, og grunnen til at jeg vil få opp en del av hyllen på veggen er for å skape litt "luft" og samtidig få noen bladerbacker.

Så ganske nøyaktig sånn har jeg tenkt meg, med unntak for at receiver osv. ikke vil plasseres i henhold til skissen, men i stedet under platespillerne.

• Vegghengt hyllesystem med LP-er, mottakere, og plater; skisser av design for oppbevaring og stil. Svart-hvitt foto på veggen, grønne planter på hyllen.
  • Liker
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Det fantes eller finnes fortsatt kasser for drikkevarer, perfekte for å ha LP-plater i. Ikke så supersnyggt kanskje men veldig praktisk når man vil bla i samlingene. Som du viser på bildet er det omtrent som jeg har det (men mye mindre samling), vanskelig å håndtere. Pleier å ende med at man river ut alt sammen og sitter med et fjell av LP...

Jeg forstår problemet helt klart, man vil kunne bla i samlingene.

Düsseldorff
Du har jo betongvegg så ingen problemer. Skaffer du skikkelig bra konsoller og skikkelig bra plugg så kan du henge 1000 kg på en hylle uten å svette.

• Liker
johannlindgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.