Hei,

Skal bruke disse trebjelkene i dimensjon 20x15 cm som mellomvegg 160cm høy i en løsdrift (har 20 stk). Først søylefundamenter i bakken, deretter første bjelken og stable dem oppå hverandre. Men hvordan ville dere gjort for å feste dem i hverandre? Plugget? Hullplate i kantene?
 
  • Grusdekket bakk med flere jordskruer, en stående trebjelke og blokker langs bakveggen. Klar for konstruksjon av mellomvegg.
  • Stabler av tykke, rektangulære trebjelker ligger på bakken, klare for bruk i konstruksjon.
Mats-S
Hva mener du med løsdrift, skjøte alt løpende eller?
Og hvor mange skal du stable på hverandre, dvs hvor høy er mellomveggen?
 
Jeg skulle ha boret og festet dem sammen med dymlinger som en vanlig tømmerstomme.
 
  • Liker
pederwa
  • Laddar…
C
Mats-S Mats-S skrev:
Hva mener du med løsdrift, skjøte alt løpende eller?
He he, løsdrift = uterom for hester.
 
  • Liker
Violina
  • Laddar…
Jeg hadde satt en av dem på hver side der du har tenkt å bygge veggen og festet en u-profil i metall og deretter bare skjøvet inn planker (litt mer rimelig dimensjon) som et skiftesverk. Det er veldig fordelaktig enkelt å bytte ut eventuell råte om noen år, sag et snitt midt på og trykk ut og øvrige faller ned. Så fyller man bare på ovenfra.

Dette kan sikkert gjøres med dine blokker også, men jeg synes bare det føles unødvendig grovt.
 
  • Liker
pederwa
  • Laddar…
P pederwa skrev:
Hei,

Skal bruke disse trebjelkene i dimensjon 20x15 cm som mellomvegg 160 cm høy i en løsdrift (har 20 stk). Først pilarer i mark, deretter første bjelken og stable dem på hverandre. Men hvordan ville dere gjort for å feste dem i hverandre? Plugge? Hullplate i kantene?
Gjennomgående hull med gjengestaver som klemmer dem sammen, likt en tømmermatte.
 
  • Liker
pederwa
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Jeg hadde stilt en av dem på hver side der du hadde tenkt å bygge veggen og festet en u-profil i metall og deretter bare skjøvet i planker (en litt mer rimelig dimensjon) som et skiftesverk. Det er veldig fordelaktig enkelt å bytte ut eventuell råte om noen år, sag et snitt midt på og trykk ut og øvrige faller ned. Så fyller man bare på ovenfra.

Dette går sikkert å gjøre med dine blokker også, men jeg synes bare det føles unødvendig grovt.
Jeg ville hvis jeg valgte @Tsdoesds forslag med plank mellom U-profiler i tillegg lagt en sånn metallprofil på oppsiden av treverket for å minske gnaget og øke levetiden.
 
  • Liker
pederwa og 1 annen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jeg ville, om jeg valgte @Tsdoesds forslag med plank mellom U-profiler, i tillegg legge en slik metallprofil på oversiden av treverket for å redusere gnaget og øke levetiden.
Det blir et metallbeslag på kantene
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.