Hei!

Jeg har et uthus med "tømmerramme" på 5,5mx3,5m som jeg har tenkt å bruke som vinterisolert fritidshus, og der svillene, takunderlag og paneler er i dårlig stand (det blir i prinsippet bare stenderverket og takstolene som gjenbrukes). Da jeg mangler erfaring for å kunne vurdere om dette er bortkastet tid, tenkte jeg å høre hva dere på forumet synes er teknisk rimeligst hvis målet er å få et fritidshus med ståhøyde og som ikke risikerer å råtne.

Min opprinnelige plan var å støpe en stabil grunn under huset og også heve takhøyden ved å heve svillene over gulvnivået med hjelp av en leca-mur, lik den man pleier å ha nederst i garasjevegger. Uten heving ligger takbjelkene på rundt 180cm = slår hodet.

Nåværende situasjon er at uthuset er hevet med jekker og grunnen er klar bortsett fra selve støpingen, og jeg begynner å tro at bytte av svillene risikerer å bli dårlig og tidkrevende, så riving og bygging av nytt reisverk er å foretrekke fra et effektivitetssynspunkt, til tross for at "huset allerede står der". Som jeg ser det er fordelene med nybygg at det finnes ferdige typeløsninger for hvordan ting skal bygges.

Problem 1: Til tross for at deler av svillene har knapt halvparten av tykkelsen igjen, kan de ta opp belastning og har holdt hytta stabil under løftet. Bytte av svillene krever i prinsippet at 3 sviller fjernes samtidig og på en eller annen måte festes i hverandre og i gjenværende sviller og deretter inn mot de stående stenderne (samtidig som alt er løftet!).

Problem 2: Hvis jeg hever huset, må jeg fjerne midtsvillen (ettersom svillen er hevet over gulvnivået). Dette ville eventuelt også svekke den allerede svekkede rammeverket.

I tillegg til dette, er en stor del av panelet råttent og må byttes ut, og panelet er for øyeblikket spikret direkte i svillen uten luftspalte, så uansett må jeg ta av alt panelet.

Det finnes ingen ordentlig tekkesperre, så taket må gjøres om, der det egentlig bare er de enkle takstolene, bestående av to planker, som gjenbrukes.

Løsning 1. Bytt ut alle svillene uten skjøter.

Løsning 2. Ta av svillene og håp at det fortsatt går bra å løfte, skjøt inn nye, spikre/skru fast.

Løsning 3. La de gamle svillene være (bortsett fra den i midten), påfør noe spennende gift og bygg opp med nytt treverk rundt om slik at det ikke blir sprekker.

Løsning 4. Riv, bygg moderne ramme i nytt treverk. Kan da få en rimelig takhøyde uten leca-blokker men også uten noen kulturhistorisk verdi.

Løsning X ??

Hvilken løsning virker rimeligst, eller er det noe jeg har glemt å ta i betraktning?

Litt bilder:
Rødt uthus under renovasjon, med slitne paneler og dører åpne. Ved siden av står en sementblander og foran er noen steiner og planter.

Råtne tømmerstokker i en gammel bygning, viser skadet og porøst treverk med synlige lag.
Svillen som går langs med..
Innvendig av gammel hytte med åpen grusgulv, synlige bjelker og ulike verktøy og materialer spredt omkring. Savner paneler og tak.
Her ses samtlige sviller som er råtne, bak bildet er alt ok.
Råttent treverk sett fra innsiden av et uthus med modemur og vindu, omgivende gammelt trepanel og elektrisk kabel hengende.
Midtsvillen er sånn herlig råtten men har friskt treverk så holder sammen allikevel. En rød jekk støtter en trebjelke inne i en delvis dekket struktur med et grått rør og blå presenning rundt. Domkraft under rustikk, gammelt tømmer for å løfte og støtte opp huset. Synlige plastfolier og trepanel i bakgrunnen. Uthus interiør med råtne bjelker, isoporplater og byggverktøy. Sollys skinner inn, synlige ledninger og isolasjon på gulvet.
Diagram som viser plan for utskifting av råtne syllbjelker og høying av tak. Inkluderer leca-blokker og skisser av framgangsmåter for å styrke konstruksjonen.
Skisse på den opprinnelige "svilleskjøt"-planen

Mvh Tony

Jeg ville nok bygge nytt med nøyaktig samme utseende. Sørg for at takutstikk og fasadedetaljer blir like. Det er et enkelt stolpehus, der det meste er råttent. Selv om du legger ned mye arbeid blir det aldri bra.

Jeg har en likadan bod med høy stensokkel. Forskjellen er at min stensokkel består av hugget granitt og rommer en meget bra steinkjeller. Jeg har beholdt overbygningen hovedsakelig av den grunnen. Dessuten er svillen av eik og derfor intakt.

Deilig å høre fra noen som har et lignende hus om enn mer eksklusivt. Begrepet stolpehus hadde jeg helt gått glipp av, ser nå at det finnes byggeveiledninger på disse som ser veldig interessante ut. Jeg har lenge syntes at tømmerhus har vært pene, men stolpehusene ser ut som et bra kompromiss om man vil gjøre det lettere for seg, men likevel ha noe som ser robust ut.

Er det uklokt å gjenbruke gammelt trevirke?

T Tony87 skrev:
Er det uklokt å gjenbruke gammelt virke?
Ikke hvis det er intakt. Generelt sett synes jeg at gammelt virke kan ha mye høyere kvalitet enn nytt og rasktvoksende. Men det må ikke være råteskadet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.