Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 innlegg
Min mor bor i et rekkehus og av og til kommer det en skarp lukt i huset.
Lukten er vanskelig å beskrive, men det er ikke avløp og det lukter heller ikke mugg. Lukten "vandrer" rundt i huset (kanskje hjulpet av ventilasjonssystemet) og jeg opplever ikke at lukten kommer fra våtrom eller slukene. Når det lukter mye, lufter hun ved å åpne vinduene sine, noe som hjelper. Til tross for dette kommer lukten tilbake regelmessig. Uavhengig av været. Noen ganger kan det gå en uke uten noen lukt, noen ganger er det flere dager i strekk. Hun har leid en maskin fra brannvesenet, som er for å fjerne lukter. Det hjelper en dag, så er den tilbake.
Fakta:
Det er et ventilasjonssystem i huset (koblet til ventilasjonssystemet i huset og kjøkkenviften) som hun har fått undersøkt med kamera og rengjort (hun bytter filter regelmessig).
Rekkehuset er bygd på 80-tallet og ligger i Helsingborg-området. Hun bor midt i en rekkehusrekke. Lukten finnes både i første etasje og i andre etasje. Ingen andre naboer opplever dette.
Det er også en luft-til-luft varmepumpe installert i huset, som er relativt ny.
Dette tærer på henne, og jeg vil gjerne forsøke å hjelpe henne med å finne en løsning. Jeg foreslo at hun skulle kontakte forsikringsselskapet sitt og opprette en sak hos dem, slik at de tar ut f.eks. Anticimex for å utrede det.
Hun ble nærmest skremt i går av en som sa at det kunne være dreneringen under huset som er fuktskadet, men det opplever jeg som søkt ettersom det bare er hun i rekkehusrekken som opplever dette.
Takk for om noen kan tipse om hva det kan være!
Lukten er vanskelig å beskrive, men det er ikke avløp og det lukter heller ikke mugg. Lukten "vandrer" rundt i huset (kanskje hjulpet av ventilasjonssystemet) og jeg opplever ikke at lukten kommer fra våtrom eller slukene. Når det lukter mye, lufter hun ved å åpne vinduene sine, noe som hjelper. Til tross for dette kommer lukten tilbake regelmessig. Uavhengig av været. Noen ganger kan det gå en uke uten noen lukt, noen ganger er det flere dager i strekk. Hun har leid en maskin fra brannvesenet, som er for å fjerne lukter. Det hjelper en dag, så er den tilbake.
Fakta:
Det er et ventilasjonssystem i huset (koblet til ventilasjonssystemet i huset og kjøkkenviften) som hun har fått undersøkt med kamera og rengjort (hun bytter filter regelmessig).
Rekkehuset er bygd på 80-tallet og ligger i Helsingborg-området. Hun bor midt i en rekkehusrekke. Lukten finnes både i første etasje og i andre etasje. Ingen andre naboer opplever dette.
Det er også en luft-til-luft varmepumpe installert i huset, som er relativt ny.
Dette tærer på henne, og jeg vil gjerne forsøke å hjelpe henne med å finne en løsning. Jeg foreslo at hun skulle kontakte forsikringsselskapet sitt og opprette en sak hos dem, slik at de tar ut f.eks. Anticimex for å utrede det.
Hun ble nærmest skremt i går av en som sa at det kunne være dreneringen under huset som er fuktskadet, men det opplever jeg som søkt ettersom det bare er hun i rekkehusrekken som opplever dette.
Takk for om noen kan tipse om hva det kan være!
Medlem
· Stockholm
· 832 innlegg
Fukt (og ev. mugg grunnet fukt) kan godt lukte nettopp slik. Det kan ikke alltid spores til et bestemt sted. Syller av trykkimpregnert som blir fuktige kan lukte veldig stramt. De råtner ikke, men lukter. At det ikke lukter i tilstøtende hus kan jo skyldes at fasaden lekker et sted på deres hus, slik at f.eks. en syll har blitt fuktig. Du bør gjøre en inspeksjon.
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 innlegg
Takk. Skal be henne ta dit en besiktningsmann. Er syllbytte noe som kan inngå i husforsikringen eller? Noen formening om hva det kunne koste å utbedre (antar at man bytter ut syllene) på et hus med markplansareal på ca 100 kvm? Må alle gulv tas opp?
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 innlegg
Om det er syllene som er fuktskadet. Må de byttes ut eller kan det ventileres eller behandles på annen måte?
Medlem
· Stockholm
· 832 innlegg
Nå vet vi jo ikke om det er syllene! Så ikke skrem opp mor unødig. Det er nok en ganske omfattende renovering om syllene skal byttes, dessverre. Det kan være helt andre årsaker dog. Det kan lekke under en eller annen vindusblikk osv. På 80-tallet kunne det fortsatt forekomme at man la treverk direkte på eller til og med i betongplaten (ikke bra), men da burde flere beboere ha problemer. Besiktigelse gir svarene.
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 innlegg
Kom på en sak til, som kanskje kan være en grunn: Ikke alt for lenge etter at hun installerte en ny luft-luft varmepumpe i huset så begynte denne lukten. Kan det rimeligvis være en lekkasje fra den? Jeg tenker rent hypotetisk at det kanskje kan dreie seg om at den er feilaktig installert og lekker gass? Hun har den stort sett avskrudd nå når det er varmt ute, men en lekkasje ville vel fortsatt? Lukten er litt mer mekanisk/oljete liksom sier hun iblant. Jeg bor dessverre 60 mil derfra....
Jeg har en funksjon på min LLVP som heter ION/jonisering eller lignende. Når den er i drift så synes jeg det lukter "rart" så jeg har den funksjonen alltid avstengt. Kanskje er det den som spøker for henne? Prøv å slå av joniseringen.
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 innlegg
Min mor hadde en besiktningsfirma på plass i dag som konstaterte at det dreide seg om dårlig /fraværende ventilasjon fra henne veranda. De mener på at installasjon av en vifte, så skal problemet være løst. Veldig fint iom at det innebærer en (forhåpentligvis) enkel løsning. Takk for all input. Ville bare gi tilbakemelding til dere som ga input/tips.
Jeg antar at det er Anticimex som har vært der?andypandy72 skrev:Min mor hadde en besiktigelsesfirma på plass i dag som konstaterte at det dreide seg om dårlig /mangel på ventilasjon fra hennes veranda. De mener at å installere en vifte, så skal problemet være løst. Veldig betryggende iom at det innebærer en (forhåpentligvis) enkel løsning. Takk for all input. Ville bare gi tilbakemelding til dere som ga input/tips.
Klikk her for å svare