Jeg har en låve som er 10 m bred * 30 m lang. Den har 2 etasjer. Første etasje har for lav takhøyde, derfor vurderer jeg å rive bjelkelaget til etasje 2. Første etasje består av murt betong og et støpt ytre lag på ca 5 cm... Det er en stabil vegg. Etasje 2 har trevegger og loftet er uisolert. På loftet er det en hel masse rot og planker så vekten er betydelig. Bjelkelaget består av tre, med slagg imellom som isolering. I første etasje er det bærende konstruksjoner i jern og 20*20 stokker, med bærende stolper i midten av bredden 10 m.
Hva skjer om man fjerner bjelkelaget mellom første etasje og etasje 1? Takstolene på loftet ser ut til å gå ned i veggen på etasje 1, som i sin tur står på sementveggen i første etasje. Hele låven skal tømmes for løst materiale før den skal rives. Er det risiko for at veggene "britter" ut ved skjøten mellom første etasje og etasje 1?
Jeg innser at jeg må få en konstruktør til å se nærmere på det, men det hadde vært interessant å høre synspunkter og tips å tenke på, kanskje kostnader om noen har en lignende erfaring. Låven er bygget ca 1940.
Hei Korsö, en ny forummedlem fra det edle landskapet Halland
Velkommen til Bygga Hus-forumet!
Spennende prosjekt, det virker som du har skaffet deg en gammel bondegård eller "hästgård".
Hvor mye feil har jeg hvis jeg gjetter at det er i Getinge-traktene?
Jeg synes det ser ut som en risikofri manøver, siden takkonstruksjonen egentlig ikke påvirkes.
Hva blir den nye takhøyden, og hva skal du bruke låven til?
Bra at du tar dit noen som kan se på konstruksjonen!
Kostnad er jo vanskelig å spå om, da det mest er riving. Og det gjør du kanskje selv.
Jeg skrudde på rett høyde fast limtre 66x495 i veggstolpene deretter revs gamle mellombjelkelaget. På den måten hadde man noe å gå på mens man fikset med nye bjelkelaget.
66 x 495 rekker for 270 kg / m2 med 9 m spennvidde og C-C 1100 mm (1100 var standard 1937) Bombering 15 mm.
Jeg ville nok hente inn en bygningsingeniør for å se på stabiliteten.
Det er kanskje ikke noen større risiko for at veggene raser ved kun belastning ovenfra, men vindkreftene fra siden kan bli enorme og da kan veggene rase hvis det ikke finnes noe som holder imot på innsiden.
Et ras ville sannsynligvis ende med døden for en person i bygningen, så ta det sikre for det usikre.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.