Hei

Det er på tide å legge gulv i uterom og tilstøtende vaskerom og bod (sluk, men ingen fall).

Jeg hadde opprinnelig tenkt å flytsparkle alt, men det føles synd da betongen for det meste er veldig rett, det er typ et par steder der det er ille.

Jeg har fotografert de stedene som er mest ujevne. Nesten alle andre deler av rommet er passet i gulvet hele veien, altså mye rett. Det som er ille er først og fremst grensen mellom to leveranser betong. Der trenger man eventuelt slipe ned litt, da det er høyt der.

Platen ble støpt for et år siden og det er vannbåren gulvvarme i den.

Hva burde jeg gjøre?
Det hadde vært fint å spare tid og penger på å ikke flytsparkle, så klart.

Takk for tips!

Betonggulv med et hull hvor betong er ujevnt, med et vater liggende på tvers av overflaten. Kabler ligger spredt rundt på gulvet.
Betonggulv med vater og kabel; sementsekker i bakgrunnen. Gulvet har ujevnheter der to betongleveranser møtes.
Betonggulv med et vater som viser ujevnheter i underlaget foran en hvit dør. En svart ledning ligger på gulvet.

Sist redigert:
Hva skal du legge for gulv? Drit i å avrette om du har lim eller fix som du kan ta opp litt ujevnhet med synes jeg.

Klinker, 30x60cm er planen. Kanskje må jeg slipe bort noen høyder også. Om man ser på alle tre bildene så ville jeg tro at det heller er høyt enn lavt.

Jeg kan ikke vurdere om det er mindre jobb å i så fall slipe litt, enn å avrette hele med flytsparkel.

Jeg gjorde feil ved å ikke bygge fall i vaskerommet, og det er en av de tingene jeg angrer på i dag. Når det blir stopp i vaskemaskinen som renner vannet i feil retning, en gang har det blitt stopp i avløpet og vannet rant ut på kjøkkenet.

Mitt tips er å flytsparkle og lage fall mot sluket selv om det svir i lommeboka.

/N

• Liker
tobbew
  • Laddar…
niblom skrev:
Jeg gjorde feilen å ikke bygge fall i vaskerommet, og det er en av de tingene jeg angrer på i dag. Når det blir stopp i vaskemaskinen som rant vannet i feil retning, en gang har det blitt stopp i avløpet og vannet rant ut på kjøkkenet.

Mitt tips er å flytesparkle og lage fall mot sluket selv om det svir i lommeboken.

/N
Det høres fornuftig ut. Jeg gjør nok det i vaskerommet.

Men så tar vi uteroms-spørsmålet separat. Enten sliper jeg skjøten mellom de to støpningene eller så flytesparkler jeg hele. Spontant føles det smartere å slipe, da det er en veldig liten del (si en kvadratmeter, eller to) sammenlignet med å flytesparkle 40.

Hva sier dere andre? Ifølge de bildene jeg har vist, ville en slipemaskin løse det der på en fornuftig måte?

Nei eller kanskje jeg opplever det virkelig vanskelig å slipe betong jevn, men så har jeg bare brukt håndholdt maskin. Men jeg hadde avrettingsmasset. Jeg har prøvd 30x60 fliser, men oppdaget at en millimeter var nok til at gulvet ville gynge og sannsynligvis få kanter. Å bygge opp med lim som noen foreslo tror jeg ikke på. Jeg ville personlig blitt gal av det, siden man da må kontrollere hvert lille steg man tar vater i alle retninger, og så skal det passe med neste flis uten kanter. Nei, forarbeidet er viktig for at overflatebehandlingen skal bli pent uten for mye jobb.

Ok, takk for tankene, Kromo.
Jeg får, sammen med dere kloke på forumet tenke i noen dager.
Hvis jeg tar et steg bort fra opprinnelsesplanen og resonerer rundt laminat, altså klikkgulv. Er de mer eller mindre tilgivende?

Mer tilgivende er det. Dessuten om det svikter litt når man går kanskje det ikke er hele verden heller. Klinker som man slår i tærne på eller som enda verre svikter litt er jo bare å gjøre om. Så visst laminat er mer tilgivende men klinker opplever jeg som penere, mer holdbart og mer eksklusivt om det er lagt riktig ;)

OK, takk!

Jeg er enig i at fliser føles mer verdifullt når de først er på plass. Akkurat nå er jeg ute etter å ta noen snarveier som fortsatt har konsekvenser man kan leve med. Jeg har jo bygd i flere år og drømmer om å bli ferdig en dag, og jeg føler litt sånn her:

Alternativ 1 (opprinnelig idé): Avrettingsmasse + flis, lim + fug. Koster ca 9000 i materialer fra byggmax, tar en helvetes tid å legge samt at jeg ikke har gjort det før og må regne med nybegynnerfeil, som kanskje er bagateller, eller som blir skikkelig irriterende.

Alternativ 2 (startet i går): slipe de høyeste punktene, laminat (koster ca 4000, legges på en dag eller to og behersker det selv)

Ofte føles det som at "æsj, det gjør ingenting om det koster 5000 ekstra, det er ingen penger i det store bildet i et stort byggeprosjekt", men samtidig blir man helt deprimert av at ingenting blir ferdig og at sparer man noen tusen her og der så blir det ganske mye til slutt.

Men jeg skal vingle litt til. :) Tusen takk! Hvis du vil se detaljer rundt hva det handler om så ser du facebooksiden i min signatur.

Hei og takk for alle svar.

Jeg gjorde en helomvending mot hvordan jeg har planlagt i ett år og slipte og avrettet lokalt og kommer nå til å legge et billig laminatgulv. Det hele falt på at jeg rett og slett vil bli ferdig. :)
Om jeg angrer meg om fem år så legger jeg fliser da - for jeg kjøpte billig laminat fra rusta som jeg kaster ut gjennom vinduet hvis det ikke blir bra på sikt. Men noen år vil det sikkert holde seg bra iallfall. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.