Hei, pusser opp i gangen i andre etasje. Siden jeg har satt inn ny karm til badet, må også veggen fikses. Det er strukturert tapet i dag, og min første plan var å sette rehabgips rett på, men som dere ser på bildene, så er radiatoren sykt nær veggen. Så jeg tenkte å fjerne masonitten som sitter på veggen og deretter sette gips. Problemet er at bak speilet sitter skorsteinen, og den er pusset i høyde med masonitten, så tar jeg bort masonitten, noe jeg allerede har gjort på en del av veggen som dere ser, så passer ikke den profilspunnede veggen og skorsteinen. Så jeg kan ikke sette gips som planlagt.
Hva skal jeg gjøre, skal jeg fjerne elementet og be en rørlegger sette det lenger ut, kanskje bytte ut hele elementet når jeg først er i gang? Sitter rørene for nær veggen i det hele tatt? Hvordan får jeg nå veggen og skorsteinen like tykke?
Jeg forstår ikke helt problemet.. Hvis du fjerner masoniten og deretter planlegger å gipse, hva er det da som er problematisk egentlig? Blir det ikke å sette gipsen så det blir jevnt?
Eller mener du at masoniten mangler på et sted på veggen hvor det i stedet er pusset og at det er på samme nivå?
Å gipse er den eneste måten å få det jevnt og fint til tross for alle de nåværende strukturforskjellene. Renoveringsgips er jo bare 6 mm. Riv bort den gamle strukturtapeten (masseoppdrett kaller vi den) så får du 2 mm til gode. Deretter kan du løsne den øvre mutteren av termostaten en halv omdreining og vippe termostaten litt ut fra veggen, og stramme mutteren igjen. Er du redd for lekkasjer kan du prøve å komme til de øvre konsollskruene bak elementet og løsne dem litt fra veggen slik at radiatortoppen kommer ut en anelse. Shimse konsollen mot veggen og stram til igjen.
Jeg forstår ikke helt problemet.. Hvis du fjerner masonitten og deretter tenker å bruke gips, hva er det da som er problematisk egentlig? Blir det ikke å sette gipsen slik at det blir jevnt?
Eller mener du at masonitten mangler på et sted på veggen hvor det i stedet er pusset og at det er på samme nivå?
På siste bildet kan man se at masonitten for øyeblikket ligger på nivå med pussen. Jeg skal fjerne masonitten, da blir det en nivåforskjell. Hvordan skal jeg løse dette? Alternativet er å la masonitten sitte, men da bygger jo ny gips så mye at elementet ikke får plass. Forstår du/dere?
Det er enkelt! Jeg har brukt gypsum fra Weber på noen av mine murstockar. Begynn med å prime slik at underlaget "suger" jevnt. Legg på i et jevnt lag med sparkel, ettertørk med fuktig svamp for å få fin struktur.
Ja, i det minste om det både skal gå raskt og gi et bra resultat. For de som ikke er naturtalenter kreves det en del erfaring.
Så hvis tiden din er mye verdt, og du krever bra sluttresultat og ikke liker uventede utfordringer i tilværelsen, bør du kanskje vurdere å sette bort jobben. Med ROT trenger det ikke bli spesielt dyrt.
Men på den annen side er det også en jobb som hvilken som helst amatør kan kaste seg over. De fleste får til slutt et akseptabelt resultat, bare at det tar 2-4 ganger så lang tid som når en fullblodsproff gjør det.
Jeg tilhører jo den gjengen som aldri nøler med å prøve å lære meg noe som jeg så aldri får nytte av igjen og ser alt slikt som en morsom hobby, og jeg pusset hele garasjefundamentet uten noen tidligere erfaring. Det gikk riktig bra, tok ikke altfor lang tid, og jeg angrer ikke på at jeg kastet meg over det.
Andre alternativer?
Hvis nåværende puss er relativt OK, bare reparer eventuelle små skader, eventuelt mal (med silikatmaling hvis det er slik før) og så gjør overgangen gips->puss pen på en annen måte. Kanskje en list.
Jeg ville ikke lime gips på murstocken. Iaf jeg vil beholde følelsen av akkurat en murstock. Prøv gipsputs, du kommer til å bli overrasket over hvor lett det er.
Lim en gips også på mursteinsstrukturen med skjøten forskjøvet for å unngå at de sprekker.
Deretter sparkler du et tynt lag med typ gypsum for å få en pusset look hvis du er ute etter det.
Sett gulvsokkel og taklist før du "pusser" så unngår du nivåforskjellen ved listing.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.