Hei

Jeg føler at jeg spammer denne avdelingen, men jeg håper jeg roer meg ned snart. Nå skal jeg prøve å knytte sammen ting litt. Jeg legger ved et bilde så dere ser hvordan det hele ser ut.

Vi støper en plate for et uterom. Langsiden strekker seg på dybden i bildet (høyresiden) og denne består av en cirka 3 meter høy murt vegg, som er gravd ned og fylt igjen fra begge sider.

På denne muren skal det være en 10 meter lang glassvegg med fire søyler som holder opp husets teglbelagte yttertak.
Som en kantbjelke for støpingen og for å delvis bryte kuldebroen står det en 10 cm stein som siste skift, så vi støper innenfor denne og kapper deretter steinen etter støpingen, da den er omtrent dobbelt så høy som nødvendig.

Muren er i alle fall murt med 20 cm leca. På denne muren skal altså søylene stå, som er 14 cm dype, så de står helt og holdent på muren. Derimot vil platen i de øvre centimeterne bli 10 cm bredere på grunn av at det er en smalere stein i øverste skiftet, så platen vil dermed ta trykket akkurat der.

Jeg lurer da, skal jeg likevel lage en fot på 20 cm etter denne langsiden? Jeg tenkte i så fall å ta ut så det blir 10 cm xps300-isolasjon og så blir det en fot som er 20 cm dyp og 20 cm bred, med langsgående armering i to lag. Hvorfor? Ja, jeg tenker, selv om søylene helt og holdent er over muren så er det kanskje rimelig at det blir et ordentlig trykk noen cm innenfor også?

Det er ingen konstruktør involvert i dette momentet, men vi vet jo omtrent hvilke tyngder som kommer fra taket osv.

Jeg har av diverse byggere hørt at en fot trolig er helt unødvendig, men at det føles trygt å gjøre, og at det ikke er noen direkte ekstra kostnad. Da kan man også trekke inn søylene noen centimeter slik at de ikke hviler på lecasteinens ytterkant, noe som kanskje gjør at trykket utover reduseres.

Hva ville dere ha gjort? Takk!

Betongplaten under bygging til et uterom, omgitt av byggeutstyr og isolasjonsmaterialer, med en halvferdig murkant i forgrunnen.

Jeg valgte å lage en såle likevel. Jeg har tatt ut S100-isoleringen og lagt inn en 300 på 20 cm bredde langs hele muren. Om det trengs eller ikke får vi kanskje aldri svar på, men det blir da en solid kant på 20 cm mur + 20 cm såle.

Drar vi også inn pelarne noen cm fra ytterkanten sånn at trykket utover kanskje minsker litt, så blir det nok supert! Vi får håpe på det i alle fall. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.