Vårt bod trenger litt ny panel. Jeg tenker å bytte hele siden (1,95*5,5 meter) og heller mot stående z-panel. Liggende hadde sikkert vært bedre, men jeg vil ikke blande og ha forskjellige på sidene.

Når man tar bort panelet, ser det ut bak som på bildet.

Jeg kan synes at det ser litt halvdårlig ut (hus fra 1970), men jeg vil ikke rive hele boden og bygge opp på nytt, så derfor mitt spørsmål:

Kan jeg "bare" spikre opp ny panel, eller "må" jeg sette opp flere regler, spikerlekter og isolasjon?

Hvis noen har tid til å hjelpe meg.
Åpen vegg i et skur med isolasjon synlig, delvis dekket av slitt papir. En vater og vannslange sees foran.

Er det der "isoleringen" eller er det bare lagret isolering?

Det vanlige er vindsperre eller utvendig gips på stenderne.
Spikerlekter (du trenger 4-5 stk)
Stående panel (holder lenger enn liggende som må skjøtes)

Protte

• Liker
Fario
  • Laddar…
Er det noen påforet historie på et pusset hus? Ser ærlig talt ut som dritt og burde nok helst gjøres om helt og holdent.

• Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
Tro meg, jeg har lenge tenkt at vi burde bygge om dette garasje/bod og isolere vegger og annet, kanskje heve taket en smule.
Nå brukes det som bod for campingutstyr, verktøy, fiskeutstyr, malingsbokser, juletrepynt mm. Jeg har også et par arbeidsbenker der jeg pusler med sykler og annet når jeg ikke kan stå under carporten og snekre/pusle. Tenk hageskur tilknyttet carporten.

Bygningen er som den er. Delvis uisolert, enkelte deler er det hvit isopor i og her synes jo det dere ser. Jeg hevet øyenbrynene da jeg rev løs panelet på bildet, tenkte; "pleier det å se slik ut"...
Ingen varme og ikke noe vann innlagt.

Ingen gipsplater, innerveggene er en slik tynn trepanel som ser litt amerikansk ut, spikret opp på stenderne.

Vi kjøpte huset i 2005 (bygd 1971) og nå oppstod behovet for å bytte noen planker som hadde blitt myke nederst.

Men ombygging ligger noen år frem i tid, har et bad i underetasjen som går foran.

Nå vil jeg med minimalt arbeid sette opp ny panel. Så jeg tenker meg at jeg setter litt isolasjon, en vindskive over, banker opp en neve spikerstendere (og trolig nye mellomstendere på et par steder) og z-panel oppå?

Beslut fattet etter å ha tatt løs flere bord og også løsnet rundt det slitte vinduet.

Jeg kommer til å sette opp låspanel som jeg maler et lag før montering. Ny isolasjon og vindsperre.
Ta ned vinduet og gjøre rent og male nytt samt nytt kitt. Et nytt vindu føles som unødvendige penger.

Ikke mer jobb med en slik enkel bygning. Det blir uansett bedre enn det gamle.

• Liker
Kung Louie
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.