I år skal vi endelig ta tak i å bytte gjerdet. Hadde en fridag i går og benyttet da anledningen til å testbygge (rammen for) en seksjon, for å se hvilke spørsmål som dukker opp. Før vi bygger resten, tenkte jeg å avklare spørsmålene med forumet. Mye handler om fester, samt hvor mye og hvor jeg bør bruke vateret. :D

Byggeplass for et gjerde med verktøy og en blå verktøykasse på plenen; to stolper er satt opp ved siden av et fortau. En uferdig gjerdeseksjon på en plen, omgitt av blomsterbed og en murvegg. Verktøy er synlig på bakken.

Stolper og spikerslag er trykkimpregnert 45x70. Spilene vil være 45x28, og stikke opp ~100mm over spikerslaget.
Totalhøyden på gjerdet ender rundt ~110cm, avstand mellom stolpene ~2.9 meter.
Dypper alle snittflater i olje.

1. Plassere stolpene på 1cm avstandsplate, bra eller dårlig?
Min tanke: få dem opp fra bakken for å unngå å suge fuktighet, samt gi litt støtte hvis festet er for svakt.
Hånd som holder en svart plastkomponent ved et delvis montert gjerde i tre. I bakgrunnen er det gress og en hvit bøtte med olje. Tremast trykkimpregnert festet til metallbrakett på betongfundament med skruer, omgitt av gress og blå gjenstander i bakgrunnen.

2. Jeg fester stolpene med 8x50mm fransk treskrue, 2 per stolpe. Vil det holde, eller må man bruke gjennomgående vognbolt?

3. Shimse stolpene for å få dem loddrette, nødvendig eller likegyldig?

Forestiller meg at rette stolper kan gjøre resten av arbeidet litt enklere (f.eks. møtet mellom liggende spikerslag?) men... det er kanskje bare unødvendig pirk og risikerer å gjøre gjerdet kortlivet med masse plastbiter overalt? Som dere ser, fester vi mot eksisterende jern i betongen, og det er ingen store hellninger det er snakk om.
Byggestruktur av et trestakett med stolpe festet til en metallramme, med en pil som peker på en pallingsbrikke mellom stolpen og jernet. En trestolpe festet til en metallramme med klemmer, med en rosa pil som peker mot stolpen. En drill og plankebrikk i bakgrunnen.

4. Spikerslagenes festing mot stolpene. Holder det med 2 terrassekruer (4.2x75mm rustfritt)?
Får ikke helt plass til vognbolt synes jeg. (skråskruer selvsagt slik at terrassekruen tar en del av stolpen)
Stolpe og regel i tre med to skruer på testmontert seksjon av gjerdestolpe under byggprosjekt i hage, med uskarp bakgrunn.

5. Spiller det noen rolle om spikerslaget sitter i høyden på stolpen eller et stykke ned?
Kan det bli problemer med vann? Bør jeg ha sømmonn for å kunne få spikerslaget vannrett? (er vannrette spikerslag viktig?)
Trehjørne av et nybygd gjerde med trykkimpregnerte stolper og regler, imot en rød murvegg og hage med blomster i bakgrunnen. Spiker og treverk i en testbygget del av et gjerdeprosjekt, med detaljerte sammenføyninger og en forskaling mot en vertikal stolpe.

Takk! :D

Det var vanskelig å vite hva som ville være best, men i sommer tok vi noen uker for å fullføre gjerdet med omtrent samme strategi som ovenfor. Så langt fungerer det bra!

For kontekst kjøpte vi hund rett etter innflytting, og festet da et nett langs det 50 år gamle knelave gjerdet. Planen var å bygge noe nytt så snart været ble bedre - vi kjøpte inn materialene og så ble det liggende i to år. :D
En person står i en hage med en hund bak et nybygget nettinggjerde, foran et hus med snø i bakgrunnen.

Det nye gjerdet er rett og slett trykkimpregnert treverk, umalt, for å slippe alle former for vedlikehold. Vi bygde det 110 cm høyt rundt hagen på baksiden der hunden løper.
Hus med rød murstein, omringet av lavt, trestakittgjerde. Trær og busker i hagen, og et skilt ved veien. Skyet himmel i bakgrunnen.

For å avgrense mot forsiden støpte vi fast fire stolpesko og bygde en grind. Læring fra det: stolpesko er ikke ideelle for dette formålet siden det ikke blir helt stødig. Om jeg skulle gjort det om igjen, hadde jeg heller støpt inn H-jern eller noe lignende for bedre stabilitet.
Nytt ubehandlet trestakett med port, omgitt av en hage med gress og blomster ved en rød mursteinsvegg.

På forsiden valgte vi å bygge et lavere gjerde, omtrent 80 cm høyt.
Rød teglsteinsbolig med sort tak, omgitt av nybygget lyst trestakett; en person jobber ved stakittet i forgrunnen.

Vi benyttet også anledningen til å anlegge et nytt sted for søppeldunken så den ikke lenger trenger å stå på innkjørselen. Vi lagde plass til separate dunker for papp og plast, noe som betyr at vi slipper å ha esker og plast som samler seg i garasjen! I dunkene bruker vi 410-liters søppelsekker, og når de er fulle løfter vi bare ut sekkene og kjører dem til gjenvinningsstasjonen. Avfallshåndteringen ble 100% smidigere!
En rød mursteinshus med en ny, umalt trestakitt rundt. En person ser ut til å arbeide ved gjerdet. To avfallsdunker står ved inngangen.

Kanskje blir neste års prosjekt å skaffe en billig sveiser og forsøke å heve de små stålgrindene på forsiden så de matcher gjerdets høyde. Det ville være gøy å lære litt metallarbeid!

Sist redigert:
  • Liker
crematorn
  • Laddar…
Etter å ha tatt ned det gamle gjerdet hadde vi en haug med skit på plenen. De gamle spilen var helt utslitt, men lektene var i prinsippet i god stand – bortsett fra at de hadde bøyd seg og fått litt mose. Det var også litt råttent rundt boltehullene, men det er jo enkelt å kutte bort.

Haug med svarte treplanker og et gjerde i forgrunnen, med hus og en bilparkering i bakgrunnen, alt sett under en klar himmel.

I stedet for å måtte frakte bort alt demontert materiale, bestemte jeg meg for å bygge en vedbod av det. Jeg kjøpte en tegning å gå ut ifra og gravde ut samt gruset en flekk bak garasjen for å ha et stabilt grunnlag.
En mursteinsbygning ved siden av en hage med busker, en spade, et vater og takmaterialer på bakken, sett på en solrik dag.

Gruslagt underlag med svart ram inntil en murvegg. Et vater ligger oppå rammen for å kontrollere nivået.

Svart trekantet ramme laget av gamle stendere, plassert på et lyst tregulv. Rammen er antakelig en del av et byggeprosjekt.
Uferdig vedbod under bygging ved siden av en murvegg, med svarte og ubehandlede treverkrammer plassert på en gruslagt base.

Jeg hadde også litt skjermtak over fra da vi byttet taket på terrassen, så det tenkte jeg bruke som tak på vedboden.
Utendørs vedbodbygging inntil en mursteinsvegg, med pulttak av bølgeblikk og svarte stolper. Plassen er gruslagt og omkranset av planter.

Siden vi flyttet hit har jeg saget ned og samlet all brennbar ved og plankeavkapp i flytteesker, så nå får alt endelig en egen plass til vi fyrer opp det i peisen. :)
En vedbod ved et murhus med bølgetak og oppbevaringsesker fra Biltema og Jula, omgitt av grønt løvverk.

Sidene på vedboden består av overflødig panel fra da jeg byttet panelen på gavlene. Jeg har trolig litt maling igjen fra det prosjektet også, så planen er å påføre endetreverket med det for ekstra holdbarhet.
Vedbod laget av resirkulerte materialer fra gammelt gjerde, plassert bak et teglsteinsgarasje, med en trillebår og vannslange ved siden av.

Sist redigert:
  • Liker
BengtH
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.