I år skal vi endelig ta tak i å bytte gjerdet. Hadde en fridag i går og benyttet da anledningen til å testbygge (rammen for) en seksjon, for å se hvilke spørsmål som dukker opp. Før vi bygger resten, tenkte jeg å avklare spørsmålene med forumet. Mye handler om fester, samt hvor mye og hvor jeg bør bruke vateret.
Stolper og spikerslag er trykkimpregnert 45x70. Spilene vil være 45x28, og stikke opp ~100mm over spikerslaget.
Totalhøyden på gjerdet ender rundt ~110cm, avstand mellom stolpene ~2.9 meter.
Dypper alle snittflater i olje.
1. Plassere stolpene på 1cm avstandsplate, bra eller dårlig?
Min tanke: få dem opp fra bakken for å unngå å suge fuktighet, samt gi litt støtte hvis festet er for svakt.
2. Jeg fester stolpene med 8x50mm fransk treskrue, 2 per stolpe. Vil det holde, eller må man bruke gjennomgående vognbolt?
3. Shimse stolpene for å få dem loddrette, nødvendig eller likegyldig?
Forestiller meg at rette stolper kan gjøre resten av arbeidet litt enklere (f.eks. møtet mellom liggende spikerslag?) men... det er kanskje bare unødvendig pirk og risikerer å gjøre gjerdet kortlivet med masse plastbiter overalt? Som dere ser, fester vi mot eksisterende jern i betongen, og det er ingen store hellninger det er snakk om.
4. Spikerslagenes festing mot stolpene. Holder det med 2 terrassekruer (4.2x75mm rustfritt)?
Får ikke helt plass til vognbolt synes jeg. (skråskruer selvsagt slik at terrassekruen tar en del av stolpen)
5. Spiller det noen rolle om spikerslaget sitter i høyden på stolpen eller et stykke ned?
Kan det bli problemer med vann? Bør jeg ha sømmonn for å kunne få spikerslaget vannrett? (er vannrette spikerslag viktig?)
Det var vanskelig å vite hva som ville være best, men i sommer tok vi noen uker for å fullføre gjerdet med omtrent samme strategi som ovenfor. Så langt fungerer det bra!
For kontekst kjøpte vi hund rett etter innflytting, og festet da et nett langs det 50 år gamle knelave gjerdet. Planen var å bygge noe nytt så snart været ble bedre - vi kjøpte inn materialene og så ble det liggende i to år.
Det nye gjerdet er rett og slett trykkimpregnert treverk, umalt, for å slippe alle former for vedlikehold. Vi bygde det 110 cm høyt rundt hagen på baksiden der hunden løper.
For å avgrense mot forsiden støpte vi fast fire stolpesko og bygde en grind. Læring fra det: stolpesko er ikke ideelle for dette formålet siden det ikke blir helt stødig. Om jeg skulle gjort det om igjen, hadde jeg heller støpt inn H-jern eller noe lignende for bedre stabilitet.
På forsiden valgte vi å bygge et lavere gjerde, omtrent 80 cm høyt.
Vi benyttet også anledningen til å anlegge et nytt sted for søppeldunken så den ikke lenger trenger å stå på innkjørselen. Vi lagde plass til separate dunker for papp og plast, noe som betyr at vi slipper å ha esker og plast som samler seg i garasjen! I dunkene bruker vi 410-liters søppelsekker, og når de er fulle løfter vi bare ut sekkene og kjører dem til gjenvinningsstasjonen. Avfallshåndteringen ble 100% smidigere!
Kanskje blir neste års prosjekt å skaffe en billig sveiser og forsøke å heve de små stålgrindene på forsiden så de matcher gjerdets høyde. Det ville være gøy å lære litt metallarbeid!
Etter å ha tatt ned det gamle gjerdet hadde vi en haug med skit på plenen. De gamle spilen var helt utslitt, men lektene var i prinsippet i god stand – bortsett fra at de hadde bøyd seg og fått litt mose. Det var også litt råttent rundt boltehullene, men det er jo enkelt å kutte bort.
I stedet for å måtte frakte bort alt demontert materiale, bestemte jeg meg for å bygge en vedbod av det. Jeg kjøpte en tegning å gå ut ifra og gravde ut samt gruset en flekk bak garasjen for å ha et stabilt grunnlag.
Jeg hadde også litt skjermtak over fra da vi byttet taket på terrassen, så det tenkte jeg bruke som tak på vedboden.
Sidene på vedboden består av overflødig panel fra da jeg byttet panelen på gavlene. Jeg har trolig litt maling igjen fra det prosjektet også, så planen er å påføre endetreverket med det for ekstra holdbarhet.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.