Vi skal renovere en mindre toalett på øvre plan med skråtak, der den bakre veggen er bærende og bak den finnes det et ganske stort rom i form av en kattvind som går langs hele langveggen på huset. En av håndverkerne som har gitt tilbud har foreslått at man kan bygge en vegghengt toalett med sisternen i kattvinden for å spare plass i selve badet.
Mitt spørsmål er: hvordan blir det med kondens rundt sisternen hvis den er i en uisolert kattvind? Temperaturen varierer mye mellom sommer- og vintertid (veldig kaldt om vinteren og veldig varmt om sommeren). Kan man isolere rundt selve sisternen, inne i kattvinden?
Ja, men hvordan? Jeg har også forstått at den på en eller annen måte skal omfattes av (samme?) tettesjikt som i selve badet. Hvordan løser man det hvis det er en vegg imellom?
Som du sier, skal tettesjiktet gå inn i nisjen, men du trenger ikke ha fliser der inne. Sisternen settes på plass når tettesjiktet har tørket og dekkes best med byggelementplate (ikke organisk) som settes på nivå med veggen rundt. Det er viktig som f-n at sisternen sitter som fjellet, det må ikke gi etter, for da løsner eller knekker flisene! Legg også et lite dreneringsrør som leder evt lekkasje ut på badet.
Nisjen er åpen på toppen, men sisternen har et lokk så det blir ikke fuktig i rommet bak. Jeg har en klesskap bak, så jeg trengte ikke bekymre meg så mye for frostrisiko, men jeg har en termostatstyrt varmevifte tilgjengelig om vinteren hvis det blir sprengkaldt (bor i Skåne).
Noe i den stilen burde jo gå an å løse, med tillegg om at man isolerer "lådan" på baksiden av veggen også ut mot kattvinden... Tåler å tenkes på. Takk for inspirasjon og tips!