Forskjellen mellom makadam og singel, bortsett fra steinens geologiske sammensetning, er at makadam har en ujevn kornform mens singel har en rundet form. Det betyr at makadam er betydelig mer stabilt når det pakkes, fordi makadamkornene låser hverandre i motsetning til singelkornene som har en tendens til å gli.
Typiske bruksområder for makadam:
* I betong og asfalt.
* Som drenering rundt og under hus. For dette formålet har Sydsten utviklet MakDrain, et spesialprodukt med unike egenskaper. MakDrain er makadam behandlet slik at den effektivt støter fra seg vann og fukt.
* Til slitelag på grusveier. Grusveier lever da trafikken sliter og flytter på materialet. Makadam er en bedre løsning enn grus fordi kornene fester bedre og blir liggende i lengre tid.
* Som overflatebelegg på gangveier eller planer der en viss karakter ønskes. For eksempel kan en lys kvartsittmakadam 4-8 være et attraktivt alternativ i hagen.
Typiske bruksområder for makadam:
* I betong og asfalt.
* Som drenering rundt og under hus. For dette formålet har Sydsten utviklet MakDrain, et spesialprodukt med unike egenskaper. MakDrain er makadam behandlet slik at den effektivt støter fra seg vann og fukt.
* Til slitelag på grusveier. Grusveier lever da trafikken sliter og flytter på materialet. Makadam er en bedre løsning enn grus fordi kornene fester bedre og blir liggende i lengre tid.
* Som overflatebelegg på gangveier eller planer der en viss karakter ønskes. For eksempel kan en lys kvartsittmakadam 4-8 være et attraktivt alternativ i hagen.
Jeg blir litt forvirret av dette med singel. Jeg er klar over at singel og makadam er grus som er siktet til homogen fraksjon (altså at kornene holder seg innenfor et visst angitt størrelsesintervall) og at makadam alltid er et knuseprodukt.
Men singel? "Natursingel" er jo siktet naturgrus. Men finnes det også singel som er knust, og hva skiller det i så fall fra makadam? Hos Skånegrus som Chinaski lenket til hadde de både makadam og "singelknust" på produktlisten. Men hvis man sammenligner deres spesifikasjoner for Singelknust 16-25 og Makadam 16-25, var den eneste forskjellen at de kom fra ulike steinbrudd!? (Singelknust ser for øvrig ut til å være et ganske uvanlig begrep, man får bare en håndfull treff hvis man søker det på Google.)
Noen som kan opplyse meg?
Piece, du sier i en bisetning at steinens geologiske sammensetning er en forskjell mellom makadam og singel...hvordan mener du da?
Men singel? "Natursingel" er jo siktet naturgrus. Men finnes det også singel som er knust, og hva skiller det i så fall fra makadam? Hos Skånegrus som Chinaski lenket til hadde de både makadam og "singelknust" på produktlisten. Men hvis man sammenligner deres spesifikasjoner for Singelknust 16-25 og Makadam 16-25, var den eneste forskjellen at de kom fra ulike steinbrudd!? (Singelknust ser for øvrig ut til å være et ganske uvanlig begrep, man får bare en håndfull treff hvis man søker det på Google.)
Noen som kan opplyse meg?
Piece, du sier i en bisetning at steinens geologiske sammensetning er en forskjell mellom makadam og singel...hvordan mener du da?
Som sagt, det råder en del språkforvirring når det gjelder spesielt ordet "singel". Makadam er det ingen direkte tvil om hva det er, en sortert knust steinprodukt mellom 2-65 mm oftest. Større enn det kalles skærv. Singel er ifølge definisjon naturlig avrundet natursand som kommer fra våre grusåsar og er noen ganger ferdigsortert av iselvene.
Problemet er at singel et sted har blitt et litt slurvete uttrykk for all sortert stein i mindre fraksjoner, uansett opprinnelse. Dette er imidlertid feil fra et teknisk synspunkt.
Noen av de viktigste termene etter min mening å huske:
Knust skærv: sortert knust steinprodukt, oftest over 65mm, ex: 90-120, 100-150
Makadam: sortert knust steinprodukt, ca 2-65 mm, ex: 11-16, 32-64, etc...
Samknust: "grovt sortert" knust steinprodukt med "nullen" intakt, ex 0-45, 0-90 )
Singel: naturlig avrundet natursand, mellom 6-20 mm, ex: 8-12, 12-18
Problemet er at singel et sted har blitt et litt slurvete uttrykk for all sortert stein i mindre fraksjoner, uansett opprinnelse. Dette er imidlertid feil fra et teknisk synspunkt.
Noen av de viktigste termene etter min mening å huske:
Knust skærv: sortert knust steinprodukt, oftest over 65mm, ex: 90-120, 100-150
Makadam: sortert knust steinprodukt, ca 2-65 mm, ex: 11-16, 32-64, etc...
Samknust: "grovt sortert" knust steinprodukt med "nullen" intakt, ex 0-45, 0-90 )
Singel: naturlig avrundet natursand, mellom 6-20 mm, ex: 8-12, 12-18
Takk Kalleman, kunne ikke sagt det bedre selv!Kalleman skrev:Som sagt råder det en hel del språkforvirring når det gjelder først og fremst ordet "singel". Makadam er det ingen direkte tvil om hva det er, et sortert knust produkt rett og slett mellom 2-65 mm som oftest. Større enn så kalles skærv. Singel er ifølge definisjonen naturlig rundet naturgrus som kommer fra våre grusåsar og er iblant ferdigsortert av iselvene.
Problemet er at singel har et sted blitt et litt slurvete uttrykk for all sortert stein i mindre fraksjoner, uansett opprinnelse. Dette er imidlertid feil fra et teknisk synspunkt.
Noen av de viktigste termene mener jeg det er viktig å huske:
Krossskjærv: sortert knust produkt, oftest over 65mm, eksempler: 90-120, 100-150
Makadam: sortert knust produkt, ca 2-65 mm, eksempler: 11-16, 32-64, etc...
Samkross: "grovsortert" knust produkt med "nullen" igjen, eksempler 0-45, 0-90 )
Singel: naturlig rundet naturgrus, mellom 6-20 mm, eksempler: 8-12, 12-18
Klikk her for å svare