Hei,

Jeg tenkte å sette opp SIljans 120mm hvitluttede økonomipanel i taket på hytta. I henhold til deres monteringsanvisning skal den spikres. Likeledes vil ikke forhandleren svare på spørsmålet om det er greit å bruke klips i stedet, men henviser bare til monteringsanvisningen.

Er det noen som har montert denne med klips? Hva ville risikoen være med å bruke klips i stedet for å spikre i noten? Jeg vil slippe å stå å spikre 50 kvm over hodet og tenkte å bruke skruklips.

• Liker
Ganescha
  • Laddar…
jeg hadde satt den med en stiftepistol, ikke så gøy å skru 50m² over hodet heller!!

Stiftpistol ???
Antar at du mener dykkertpistol eller spikerpistol. Lei eller kjøp en dykkertpistol og skyt fast panelet i ytterkant på hver planke så vil neste planke dekke spikerhodene. Det finnes helt ok pistol for rundt 500 kr som du sparer inn på en formiddag. Hvor tykk er panelet, tvilsomt om det holder med 50 mm dykkert men om det gjør det så er det en gøy jobb om du har en pistol i stedet for å spikre for hånd. Rådfør deg med leverandøren. Personlig så har jeg brukt 50 mm spiker til 95 mm planker som var ca 13 mm tykke og det fungerte utmerket. Du må kanskje sette spikeren synlig da den er 120 bred og antagelig litt tykkere. Det finnes spiker med malte hoder som da er hvite hvilket gir et mindre synlig inntrykk med tanke på at panelet er hvitlutet. Å bruke spikerpistol vil trolig gå mye raskere enn å skru kramper.

B
svante mener stiftpistol eller stiftepistol

Med den kommer taket garantert til å ramle ned. Men det var en himla trivelig maskin. Enda en apparat å legge til "vil ha listen":)

Panelet er 13 eller 15mm, trolig blir det den på 15mm. Om mulig vil jeg helt unngå å sette synlige spiker. Ifølge monteringsanvisningen (http://www.siljan.com/loaders/oo.php?objid=1702) holder det med en spiker opp til 120mm bredde, derfor tenkte jeg at klips burde fungere bra også.

Å spikre i vinkelen i fjæren (ikke noten som jeg skrev ovenfor) vil ikke skjule spikeren i mitt tilfelle, da en del av fjæren vil være synlig. Produsenten foreslår dykkert 2,2x45 hvis man bruker pistol. Er det noen som har tips på en passende pistol i 500-kronersklassen? Kan jo være bra til den liggende panelen som skal opp på veggen også ;)

Selv om det er fint om det går litt raskere og er litt enklere, så tror jeg at jeg foretrekker litt mer arbeid hvis jeg kan få helt skjult montering. Taket skal uansett monteres i omganger i tre rom, så ikke 50m2 i ett sveip ;)

Siden jeg har fått litt respons fra dere i denne tråden, hva tror dere om dimensjonen på lektene for dette takpanelet? Vil jo bygge så lite som mulig. Se http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/157578-spiklaekt-foer-takpanel-dimension.html

Takk igjen.

Jeg hadde ikke satt noe på 1200, ikke clips eller spikret med 4 tommer, hadde gleset på 450 eller 300 for at det ikke skal risikere å henge.

At panelet skulle falle ned kan jeg ikke se, justér så pistolen slår inn passe langt og sett stiften litt skrått, doble stifter på hvert sted om man har gleset glissent :)

Nå har jeg ikke lest lenken din, kan gjøre det når jeg har spist. Veldig rolig her i dag! :)

Kan anbefale Biltemas Dyckertpistol for rundt 600 kr (Den for 16ga-dyckert). Har nettopp satt opp 18mm tykk takpanel med den, og det fungerer strålende. Kjøpte en Stanley-kompressor på Jula for en tusenlapp også med 6-liters tank... veier ikke mye og jeg har ikke trengt å stille opp trykket mer enn til halvveis... har ikke hatt et eneste driftsstopp på 45 kvadratmeter i alle fall. :-)
Så har jeg trukket en streng trelim på hver eller annenhver slisse før jeg "pistolte" fast panelene også så det ikke skal begynne å krype ned senere.

Svanteman skrev:
Jeg hadde ikke satt noe på 1200 ikke clips eller spikret med 4 tom, hadde gleset på 450 eller 300 for at det ikke skal risikere å henge.
Nå henger jeg ikke helt med på hva du mener... tror det mangler et ord eller to i den setningen for *noe* må du vel feste med selv om man gleser tett ;)

Om du mener min andre tråd jeg linket til så tenkte jeg å glese/lekte på 60cc (i henhold til monteringsanvisningen) på tvers av den eksisterende glesen som sitter på 30cc, men i samme retning som panelet skal sitte. Spørsmålet var hvilken tykkelse jeg trenger på den lekten minimum siden jeg vil bygge nedover så lite som mulig. Holder det med 12mm når den festes 30cc på eksisterende gles? Eller trenger jeg å gå opp til 20 eller 22mm?

Ahh jeg hadde kanskje ikke lest så nøye som jeg burde, jeg har rett og slett funnet på egne fakta :) man kan jo gjøre så, men det er ikke riktig! Beklager for det. fikk for meg at du hadde skrevet at du skulle feste på c/c 1200 silly me.

12mm sier du, det kanskje funker men jeg har aldri gjort det, jeg ville sagt at det høres litt svakt ut, det finnes sikkert noen her på forumet som har testet. men hvor mye betyr 10mm for å være på den sikre siden??

Du kan gjøre det enkelt for deg og sette råspont 17*95 da blir det et bra og billig alternativ. 12+5 mm er ingen forskjell og blir bredt og bra så slipper du risikere at det sprekker opp. Samtidig så vil du jo at spikeren skal ha noe å sitte i så ikke spikeren glir ut. Kravet for å holde isoleringen med gles tror jeg er 28x70 med 3" spiker og 30-45 cm cc. Nå har du det allerede men kjør et lag til så blir det enkelt. Jeg har prøvd å henge og rykke i en gles som spikres med 100 mm spiker og spikerpistol og glatt spiker. Den gled ut av mine 95 kilo så det er viktig at man bruker riktig innfesting. Galvanisert spiker er ru og sitter mange ganger bedre. Det går med mindre og kortere spiker man vil kunne sove om natten synes jeg. Jeg har selv spikret mye panel med 50 mm dykkert (pistol) og det fungerer kanon. Om man forsøker å ta bort panelen så sitter spikeren igjen. Biltemas dykkert pistol fungerer nok fint til dette.

mm, dere har nok rett, 12mm er nok litt spinkelt for spikeren selv om den skulle tåle vekten i seg. Jeg går opp litt i dimensjon. Når jeg tenker etter har jeg nok "skräpigt" 22x120 råplan liggende som rekker i hvert fall til det store rommet. Men jeg har vanskelig for å gi opp tanken på den skjulte innfestingen, får se hvor det ender med det - kjøp av ny maskin til samlingen kan jo være et argument ;)

Dere skal i hvert fall ha stor takk for tips og synspunkter!

Satte ca 75m2 med skruklips. Litt terapiarbeid men gikk ganske fort og jeg er fornøyd med resultatet. Bosch minidriver og cc 60 tror jeg. Men kostnadsmessig så blir det nok billigere å kjøpe en dykkertpistol + dykkert på Biltema enn å kjøpe klips...iaf for mine 75m2.

Fast med picka må jeg jo skaffe kompressor også, så initiell kostnad blir jo litt høyere... Hmm... vi får se =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.