Jeg har et par steder der det blir ytterhjørner på veggene (dvs to vegger møtes) i mindre enn 90 graders vinkel. Er litt usikker på hva som er beste måten for å få disse pene: Til å begynne med gipsplatene: Hvordan skal jeg montere dem? Virker stort sett umulig å skjære dem i vinkel så det går å sette dem tett mot hverandre. Så angående sparkel: Ved 90-graders hjørner pleier det jo å være enklest å bruke en metallprofil i ytterhjørner for å få det til, men det blir jo vanskelig når det er andre vinkler. Hvordan bør man gjøre der for å få det til?

Hei

Her kommer en grovhugget skisse på hvordan jeg gjør. Maleren limer deretter en bredere type av skjøteremse over hjørnet og sparkler.

Mvh Wasa

• Skisse som viser konstruksjonsdetaljer med gips, OSB, og plate over et hjørne. Illustrerer overgangen mellom materialene før maling og sparkling.
  • Liker
Nattsländan
  • Laddar…
Ja, det finnes ingen god måte å gjøre ved 45-graders ytterhjørner. Sette remse og sparkle 2 ganger, deretter slipe, male, og så må man sannsynligvis sparkle igjen. Helt verdiløst at det ikke finnes 45-graders hjørnejern!

Akkurat som Wasa beskriver fungerer aldeles utmerket. Ytterst kan man feste hjørnebeskyttelse i metall. Det finnes "ferdige" for 45 graders vinkel og så finnes det plåtbånd med perforering i midten for å kunne brette båndet i ønsket vinkel.

Elvis69 skrev:
Akkurat som Wasa beskriver fungerer aldeles utmerket. Ytterst kan man feste hjørnebeskyttelse i metall. Det finnes "ferdige" for 45 graders vinkel og så finnes det platebånd med perforering i midten for å kunne brette båndet i ønsket vinkel.
At det fungerer å gjøre det slik er vel ikke avgjørende for Ts. Han vil jo få orden på gipskanten på ytterste lag med gips. Eller mener du at det finnes det du beskriver, også til det?

5.2 racing skrev:
At det fungerer å gjøre så er vel ikke avgjørende for Ts. Han vil jo få orden på gipsskjøten på ytterste laget gips. Eller mener du at det finnes det du beskriver, også til det?
Visst finnes det hjørnebeskyttelse for 45 graders hjørner.hs29_s.jpg

http://norgips.se/index0,710.htm

Faen så bra. Nå skal jeg informere hele bygget om at jeg ikke sparkler et 45-graders hjørne til, uten dette jern. Takk!

Takk for tipsene. De båndene med perforering høres bra ut, ettersom jeg har flere hjørner som ikke er 45 grader heller. Hvor kan man kjøpe slike Elvis?

P.s
Som en () kan nevnes at platen på min skisse har som oppgave å holde sammen hjørnet ved eventuelle bevegelser i konstruksjonen.
D.s

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.