Hei,
Det finnes mange tråder om dette emnet men jeg finner ingen entydig svar.

Jeg skal bygge om en garasje i første etasje til TV og musikkrom. Hele første etasje inkludert garasjen er bygget på isolert plate og har gulvvarme. Dog litt glisnere mellom slyngene i garasjen.

To vegger er innervegger av betong. De bekymrer meg ikke særlig.
Ytterveggen med porten er av tre og selve porten kommer til å bli erstattet med en glassparti. Ingen problemer der.

Den siste langsiden er av betong og vender ut. Innsiden av den vil jeg håndtere på en eller annen måte for å få bedre akustikk. Dog helst ikke på en måte som bygger for mye, siden rommet er smalt.

Hvordan bør jeg gjøre det? Kan jeg sette demping etc. direkte på veggen eller må jeg lekte? Jeg oppfatter at isolert plate og gulvvarmen medfører at det er liten risiko for fuktvandring fra gulv til vegg.

Noen som har tips på tiltak som har god effekt på akustikken og ser fint ut. Jeg er litt interessert i denne typen paneler: www.trabutiken.se/shop/akustikpaneler-i-tra-2997c1.html

Mats-S
Hei, det skal ikke være noe problem å sette demping direkte på betongen ut fra hvordan du beskriver det, ingen fuktproblemer, tørr vegg. Den dempingen du linker til stenger jo heller ikke inne eventuell fukt, tre som puster. Så hvis ikke penger er et bekymring (ikke billig direkte :) så fungerer den nok perfekt.

Når jeg jobbet for en IT-konsulentfirma for et antall år siden så startet vi et bedriftsband med noen av oss som jobbet der. Firmaet hadde et kjellerlokale med harde betongvegger som vi øvde i ... ja du vet selv hvordan det høres ut da :cry::surprised::sweat:
Men budsjettet vårt var litt stramt, så jeg satte opp anrike hederlige Tretexplater på veggene, typ:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/board/porös-board
Det fungerte utmerket, så det er jo et fattigmanns alternativ om budsjettet er trangt. De kan jo males i tillegg så det ser litt morsommere ut :cool:

Kraftige hel-lange gardiner funker sikkert også bra.

Hei!
Takk for svar. Ja, de panelene er ganske dyre. Det finnes litt ulike leverandører og man kan kanskje finne litt billigere. Jeg hadde nok ikke tenkt hele veggen, men mer som et innslag for å få det koselig. I prosjektet inngår en ny garasje på 70 kvm, eventuelt solpaneler samt å gjøre den gamle garasjen om til boareal. Tør ikke helt sette opp et totalbudsjett enda. Må nok se alt som et prosjekt over noen år...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.