L
Hei
Skal sette opp to utelamper av typen rør som lyser oppover og nedover. Disse skal sitte mellom to vinduer på framsiden. Spørsmålet er hvordan jeg skal trekke strøm til dem på enkleste måte. Så hvordan fester jeg dem best på murstein. Ønsker ikke at det skal synes for mye siden lyset kommer oppover og nedover.

1. Trekke strøm nedover og legge kabelen i grusen rundt huset (ny drenering)
2. Trekke strømmen oppover og prøve å legge kabelen inn under platen

• Fasade av et hus med hvite murvegger og tre blå markiser over vinduene. Grønn plen foran huset og grus langs fundamentet. Trekantet tak.
Avhengig av type rom på den andre siden av veggen kan det jo være et alternativ å gå gjennom veggen og dra kabel på innsiden for å få skjult installasjon.

Mener du innfesting for armaturene eller kabelen? Armaturen fester du jo med plugg og skrue. Bor med betongbor. Kabelen festes jo med klammer av noe slag. Enten med spikklammer, burde gå å spikre i pussen om ikke annet. Eller med skruklammer, og da gjelder jo samme alternativ som for armaturen, bare med mindre skrue selvfølgelig.

http://www.clasohlson.com/se/Spikklammer/Pr224261025

http://www.clasohlson.com/se/Skruvklammer/Pr325596000

Hvor tar du strøm fra? Dette styrer jo hvordan den bør trekkes. Hvor høyt oppe skal de monteres? Det føles som at det burde bli kortere avstand for kabelen om du trekker den under underkant på panelet i stedet for fra bakken.

Stiligst er jo som DJAlbert sier, kom innenfra om mulig. Ellers ville jeg dratt rett ovenfra... Drar du nedenfra skal du ha kabelbeskyttelse (U-profil) en meter opp på veggen og det blir jo ikke så stilig...

L
Takk for alle svar.

Kan si at jeg ikke kan dra strømmen gjennom veggen dessverre. Tror som dere sier at jeg skal dra den oppover.
Spørsmålet som jeg fortsatt er usikker på er feste. Skal jeg sette med klemmer eller finnes det noen bra list jeg kan feste alt i så det ser pent ut?

Er teglesteinen malt?
I så fall kanskje det går an å frese spor i teglesteinen med en betongsporfräser, felle inn flexslang og deretter fylle igjen med mørtel og male. Bør bli ganske usynlig.

Dra oppover og bor deretter skrått oppover/innover inn på loftet. Der inne setter du skjøteboksen (IP54 for eksempel) og fortsetter inne på loftet med en kabel til tilkoblingspunktet.

Bruk tynnest mulig kabel som er godkjent for utendørs bruk, jeg vil foreslå EXK 3G1.5 som kun er 8 mm i diameter.

Kabelen kan med fordel deretter males inn med samme farge som teglsteinen.

Edit: Eventuelt kan en stivere kabel som EQLQ 3G1.5 se penere ut, selv om den er litt tykkere.

Sist redigert:
@Lewdis hvordan ble belysning og kabeltrekking? Har et hvitt mexitegelhus akkurat som deg og vil sette opp utendørsbelysning som lyser opp og ned og lurer på hvordan jeg skal gjøre det!

L
Z Zagerholm skrev:
@Lewdis hvordan ble belysning og kabeltrekking? Har et hvitt mexiteglhus akkurat som deg og vil sette opp utendørs belysning som lyser opp og ned og lurer på hvordan jeg skal gjøre det!
Fungerte fint. Gikk ned under platen og skrudde fast kabelholdere. Så valgte jeg å gå ned med kabelen rundt lampen slik at den gikk inn fra undersiden. Kabel og fester er jo også hvite så de synes ikke i det hele tatt.

• Liker
Zagerholm
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Fungerte fint. Gikk ned under platen og skrudde fast kabelholdere. Så valgte jeg å gå ned med kabelen rundt lampen så den gikk inn fra undersiden. Kabel og fester er jo også hvite så de synes ikke i det hele tatt
Blir nok så jeg gjør også da! Hvilken festeanordning brukte du til kabelen, skruklammer? Borre og plugge i fugen?
Så lurer jeg på hvor lett det er å få lampen til å sitte pent mot veggen, teglstenen er jo ikke direkte flat...

L
Z Zagerholm skrev:
Blir nok så jeg gjør også da! Hvilken festanordning kjørte du til kabelen, skrueklammer? Bore og plugge i fugen?
Så undrer jeg på hvor lett det er å få lampen til å sitte pent mot veggen, teglet er jo ikke direkte flatt...
Jeg kjørte med skrueklammer så tett at kabelen satt mot veggen, tror jeg kjørte plugg også. Husker ikke om jeg gikk i fugen, tror jeg gjorde det men var en stund siden og bor dessverre ikke lenger i huset så kan ikke sjekke
Min vegg var ganske jevn så hadde ingen problem med å få lampen til å sitte rett mot veggen.

L
Z Zagerholm skrev:
Blir nok så jeg gjør også da! Hvilken festanordning brukte du til kabelen, skrueklammer? Bore og plugge i fugen?
Så lurer jeg på hvor lett det er å få lampen til å sitte pent mot veggen, teglsteinen er jo ikke direkte flat...
Fant et gammelt bilde der man ser litt hvordan ledningen ligger mot veggen og går rundt lampen og inn under. Håper det kan hjelpe deg.

• En hvit murvegg med tre vinduer og blå markiser. En ledning går langs veggen, rundt en lampe og innunder.
Stilig! Takk for at du svarer @Lewdis! Jeg har dessverre rundhugget mexitegel som på bildet nedenfor så den er ikke direkte jevn og fin, men buer ut på midten.. Vurderer om jeg skal meisle bort slik at det blir flatt akkurat der lampen skal sitte, eller om det er risiko for at teglet sprekker da.. Takk for hjelpen uansett, får sjekke videre om noen andre har sånt tegel som jeg har og har satt opp lamper! :) Mexitegel_rund_2013.jpg

T
Mexitegl/mexisten er et fremstilt produkt som jeg gjetter er ganske sensitiv for slag og lett sprekker ved bilning. Ville tro at det er bedre å slipe bort materiale for å få en flat overflate om det trengs for å sette lampen. En slipeskål eller bare steinskive til vinkelsliperen ville jeg prøvd med, det avhenger litt av hvordan formen er på lampefestet. På slutten kan du nok justere med huggmeisel/stemjern som du skraper med.

Sag til en rund plate som du hvitmaler og monterer armatur på. Enkel å få i lodd med shims.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.