Jeg ønsker å sette opp en krok for taklampe i et himlingstoffspent tak da nåværende tak-krok er feil plassert i forhold til min møblering. Hvordan kan jeg lage et hull uten å ødelegge hele taket? De tidligere eierne ser ut til å ha gjort det i en annen del av taket, så det burde jo være mulig.
 
Et vevspent tak har et helhetlig tak under med bord, så feste for en krok går bra, men det kan være mellom 5 - 7 cm i mellom, og da blir det en lang krok (spesial). Å lage et hull, da gjenges kroken gjennom veven med en dekkbrikke mot den, se om du kan finne ut mellomrommets mål. PS noen spente tak går opp og ned når dører og vinduer åpnes og litt vind, veven er bare spent mellom veggene.
 
J jonaserik skrev:
Et vevspent tak har et helt tak under med bord, så feste for en krok går bra, men det kan være mellom 5 - 7 cm i mellom og da blir det en lang krok (spesial) Å gjøre et hull,, da gjenges kroken gjennom vev med en dekkbrikke mot den, se etter om du kan utrønne mellomrommets mål. PS noen spente tak går opp og ned når dører og vinduer åpnes og litt vind, veven er bare spent mellom veggene
Ok, men det er ikke risiko for at vevtaket sprekker når jeg gjør hull? Hvis jeg forstår deg riktig mener du at man bare skrur krokens gjenger direkte gjennom veven?
 
Finnes ingen annen måte, kan det gå å sette et par biter vevtape der hullet skal være som armering, men se hvordan det ser ut der den andre kroken sitter.
 
  • Liker
Kamomill
  • Laddar…
J
Vi antar det er et århundreskiftehus... Finnes jo spente tak av en eller annen slags plast i mer moderne hus men har du slikt, ta ned for ved eventuell brann sies de bli som napalm...
 
J JohanLun skrev:
Finnes jo spennede tak av noen slags plast
Baracudatak heter de og er ikke direkte farlige, så ingen skremselhikke, men ikke feil å bytte bort til et ordentlig innertak i brannhensyn
 
J JohanLun skrev:
Vi antar det är ett sekelskifteshus... Finns jo spennede tak av noen slags plast i mer moderne hus men har du slikt, ta ned for ved eventuell brann sies det at de blir som napalm...
Usj, høres ikke bra ut. Min leilighet er 40-tall. Hvordan kontrollerer jeg det?
 
Claes Sörmland
K Kamomill skrev:
Usj, høres ikke bra ut. Min lgh er fra 40-tallet. Hvordan kontrollerer jeg det?
40-tallet er papirspent tak i original om det nå ikke har blitt renovert bort.

Bank på taket og høres det ut som papir med maling på, så er det det du har.
 
  • Liker
Kamomill
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.