Jeg har akkurat kjøpt et hus & trenger litt hjelp angående montering av innervegger.

Huset mitt er fra 1925 og er bygget sammen med et gammelt brygghus. Huset er et pusset hus. Innveggene i brygghuset er isolert deretter er det lektet & satt gips. Jeg har tatt bort deler av gipsveggene og dessuten fjernet den gamle isolasjonen. Bak er det bare den pussede veggen. Jeg vil nå isolere og sette opp nye fine gipsplater.

Trenger jeg å sette opp noe mellom stein/pussveggen og isolasjonen, for eksempel en slags plast? Hva for type isolasjon skal jeg bruke? Når det gjelder gipsplatene, er det noen spesielle gipsplater som jeg skal bruke?
Er det noe annet jeg må tenke på?

Jeg er meget takknemlig for svar da jeg er total nybegynner når det gjelder slike ting.

Milkshaken
Hei og velkommen til forumet....
Ja, du skriver innervegger, men når jeg leser så virker det som det er innsiden av yttervegger? Korrekt?
Hvis ja, jeg ville satt opp isolasjon med papir på den ene siden, ut mot pussen, typ, 120mm, så hadde jeg plastet innvendig, bygd på med 45X45mm stendere, og videre da også isolert med 45 mm isolasjon.... så 2 lag gips, alternativt et lag OSB og et lag gips....
men.... Glem IKKE å ha kontakt med en elektriker, han kan være med og planlegge strømmen, du vil vel ha stikkontakter og bokser.? de legges med fordel i rommet som er 45 mm....

At jeg synes du skal ha OSB først, så gips utenpå det, er for å gjøre det lettere for deg hvis du vil ha noe montert på veggene...... Du legger OSB-en og setter også bord i osb-skjøtene for stabiliteten. så hvordan du vil med gipsplatene etterpå.....

Hei takk så mye for det raske svaret. Det var akkurat det jeg mente med oppsett av innside på yttervegg.

Jeg fikk virkelig nyttige tips.

Jeg føler meg dog forvirret da jeg ikke har mulighet til å bygge på mine stendere med ytterligere 45mm, noe som i så fall betyr at jeg bare kan sette opp et lag isolasjon. Er dette et problem? Plastikken kan den da settes opp mellom isolasjon og gips?