Jeg har akkurat kjøpt et hus & trenger litt hjelp angående montering av innervegger.

Huset mitt er fra 1925 og er bygget sammen med et gammelt brygghus. Huset er et pusset hus. Innveggene i brygghuset er isolert deretter er det lektet & satt gips. Jeg har tatt bort deler av gipsveggene og dessuten fjernet den gamle isolasjonen. Bak er det bare den pussede veggen. Jeg vil nå isolere og sette opp nye fine gipsplater.

Trenger jeg å sette opp noe mellom stein/pussveggen og isolasjonen, for eksempel en slags plast? Hva for type isolasjon skal jeg bruke? Når det gjelder gipsplatene, er det noen spesielle gipsplater som jeg skal bruke?
Er det noe annet jeg må tenke på?

Jeg er meget takknemlig for svar da jeg er total nybegynner når det gjelder slike ting.

Milkshaken
Hei og velkommen til forumet....
Ja, du skriver innervegger, men når jeg leser så virker det som det er innsiden av yttervegger? Korrekt?
Hvis ja, jeg ville satt opp isolasjon med papir på den ene siden, ut mot pussen, typ, 120mm, så hadde jeg plastet innvendig, bygd på med 45X45mm stendere, og videre da også isolert med 45 mm isolasjon.... så 2 lag gips, alternativt et lag OSB og et lag gips....
men.... Glem IKKE å ha kontakt med en elektriker, han kan være med og planlegge strømmen, du vil vel ha stikkontakter og bokser.? de legges med fordel i rommet som er 45 mm....

At jeg synes du skal ha OSB først, så gips utenpå det, er for å gjøre det lettere for deg hvis du vil ha noe montert på veggene...... Du legger OSB-en og setter også bord i osb-skjøtene for stabiliteten. så hvordan du vil med gipsplatene etterpå.....

Hei takk så mye for det raske svaret. Det var akkurat det jeg mente med oppsett av innside på yttervegg.

Jeg fikk virkelig nyttige tips.

Jeg føler meg dog forvirret da jeg ikke har mulighet til å bygge på mine stendere med ytterligere 45mm, noe som i så fall betyr at jeg bare kan sette opp et lag isolasjon. Er dette et problem? Plastikken kan den da settes opp mellom isolasjon og gips?

Takk igjen for det raske og gode svaret.

Milkshaken
Visst kan du sette 45'er Du kan jo legge dem ned..... eller stille dem opp... ellers kan man sette vinkler, eller dra i riktig store skruer til man kommer rett....
Hvorfor maser jeg om dette for da? Jo, fordi når du har en sånn gyllen anledning til å tilleggsisolere så skal du ta den anledningen....
Hvis du fortsatt er usikker på hvordan du skal gå fram så ta noen bilder av objektet og legg det opp her.....

Ola78
Det er ikke noe problem med å bare ha 1 lag isolasjon, men poenget med 45 mm regelen som Milkshaken skriver om er at da bryter man kuldebroen som oppstår med massive stendere i ytterveggen+at det er alltid bra om man kan unngå å punktere plasten for eventuelle gjennomføringer. En idé hvis du ikke vil bygge med 120+45 mm stendere er jo at du bruker 95+45 mm stendere og så osb og gips, da får du en vegg som bygger totalt 165 mm.

Du bør tenke på at når man legger en dampsperre et stykke inn i veggen så må det aldri ligge mer enn maks 1/3 av den totale isolasjonens tykkelse inn i veggen, dette klarer du da akkurat om du bruker 95+45 mm isolasjon. Dessuten synes jeg at du skal bruke OSB-platene stående da du slipper å kortle i skjøtene for å få det stødig, tenk bare på at du forskyver OSB-en slik at ikke skjøten havner på samme sted som gipsskjøten kommer til å gjøre. Håper jeg har vært tydelig og ikke forvirret deg for mye.

Milkshaken
Nei, det er jo bare enda en variant... Kjempebra, Hun får sortere selv.... Dette med OSB,n går an å diskutere også som sagt... Men det beste er at du forklarte diffusjonen... jeg er skikkelig dårlig på å forklare....

Ola78
Takk for komplimentet:) men dette med OSB-en at den skal være liggende, jeg har aldri helt forstått poenget med det men jeg kanskje er dum:blushing: men du kan gjerne forklare det for meg om du har lyst. På jobben setter vi alltid OSB-en stående men den er på den andre siden mm-kappet på lengden for å passe vegghøyden så det går jo raskt uansett. Selv har jeg satt rupanel i mine vegger, med en 45:a og så plast og isolasjon.

Milkshaken
Forklar ja... Det er så enkelt at det føles naturlig med å ha de ene liggende og de andre stående... Så hvis man har 90 cm gips... ja da har jeg heller stående OSB..... for da blir det jo forskjøvet uansett... Det er mest en følelse av at det blir bedre med liggende og stående... TENK GAMMEL PLANKVEGG.... :)

Ola78
Men blir det ikke et voldsomt saging av platene, spesielt den siste øverst den må man jo kløyve. Visst det kan jo bli saging om man stiller dem opp med, men bygger man veggen så det passer med en standardplate på høyden om det er mulig slipper man jo det og har man c/c 60 blir det støtte automatisk i alle skjøtene. Men tross alt, folk får gjøre som de vil, bare man føler glede med sitt prosjekt så jeg skal ikke ha for mange innvendinger mot det, håper jeg ikke tråkker deg på tærne.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.