Jeg har klart å komme meg gjennom livet uten å selv måtte sette opp en hylle, men nå er det altså på tide!
Jeg skal sette opp en hylle med tre nivåer på skinner (ikea boaxel) i vaskerommet mitt. Ingen overdrevne vekter, men vil selvfølgelig at hyllen skal tåle en del likevel. Veggen er en yttervegg, og så vidt jeg kan lese meg til har jeg gips 13 mm og deretter osb-plate på 11 mm (så stående spikerbjelker).
I manualen står det at jeg skal bruke skruer med flatt "hode" 7 mm til horisontal skinne og 8 mm vertikal skinne.
Men, hvordan vet jeg hvor lang skruen skal være?
Og skal jeg ha en vanlig plugg først, eller bør jeg bruke mollyplugg eller annet?
Det finnes også et elektrisk skap på utsiden av huset, omtrent der hyllen skal være. Er det risiko for at jeg borer i kabler, og bør helst unngå hylle der?
Velkommen alle mulige innspill!
Mvh, tommelen midt i hånden
Jeg skal sette opp en hylle med tre nivåer på skinner (ikea boaxel) i vaskerommet mitt. Ingen overdrevne vekter, men vil selvfølgelig at hyllen skal tåle en del likevel. Veggen er en yttervegg, og så vidt jeg kan lese meg til har jeg gips 13 mm og deretter osb-plate på 11 mm (så stående spikerbjelker).
I manualen står det at jeg skal bruke skruer med flatt "hode" 7 mm til horisontal skinne og 8 mm vertikal skinne.
Men, hvordan vet jeg hvor lang skruen skal være?
Og skal jeg ha en vanlig plugg først, eller bør jeg bruke mollyplugg eller annet?
Det finnes også et elektrisk skap på utsiden av huset, omtrent der hyllen skal være. Er det risiko for at jeg borer i kabler, og bør helst unngå hylle der?
Velkommen alle mulige innspill!
Mvh, tommelen midt i hånden
Om du kan stole på opplysningen at det er gips så OSB kan du kjøpe type hvilke skruer som helst som er 25 mm f.eks. og din hylle vil aldri falle ned og ingen kabel vil bli boret.
Ingen plugg trengs.
Er det en ribbevegg eller type en seng du tenkte å henge på veggen blir det annerledes men med vanlige hyller vil det holde kanon...🤔👍
Ingen plugg trengs.
Er det en ribbevegg eller type en seng du tenkte å henge på veggen blir det annerledes men med vanlige hyller vil det holde kanon...🤔👍
Hva er det for overflate?E elisc skrev:Jeg har klart å gå gjennom livet uten å selv måtte sette opp en hylle, men nå er det altså på tide!
Jeg skal sette opp en hylle med tre etasjer på skinner (ikea boaxel) i min vaskerom. Ingen overdrevne vekter men vil selvfølgelig at hyllen skal tåle en del likevel. Veggen er en yttervegg og hva jeg kan lese meg til så har jeg gips 13 mm og deretter osb-plate på 11 mm (så stående spikerlekter).
I manualen står det at jeg skal bruke skruer med flatt "hode" 7mm til horisontal skinne og 8 mm vertikal skinne.
Men, hvordan vet jeg hvor lang skruen skal være?
Og skal jeg ha en vanlig plugg først eller bør jeg bruke mollyplugg eller annet?
Det finnes også et elektrisk skap på utsiden av huset, omtrent der hyllen skal være. Finnes det risiko for at jeg borer inn i kabler og bør helst unngå hylle der?
Velkommen til alle mulige innspill!
Mvh, tommelen midt i hånden
Hvis det bare er malt eller er matte og du er bekymret for elektrisitet i veggen så forbor med et lite bor (typ 2,5mm) som du lar stikke ut ca 25mm fra chucken. Deretter bruker du en skrue som bare akkurat rekker gjennom platene. 30mm ville jeg foreslå (går gjennom et par mm).
Å forbore er absolutt ikke et must, men kan lette for den uerfarne.
Er det fliselagt så trenger du lengre skrue og trolig en flisebor.
Dette er første gangen jeg ser den typen av hyllesystem som må skrus i både den horisontale og de vertikale skinnene. Hyllen kommer til å sitte som fjell.
Klikk her for å svare


