som overskriften lyder.
Hvordan fester man gipsplater for å unngå masse ujevnheter i gipsen/veggen?
Vil jo kunne male/tapetsere senere, og det skal være pent utført.

I dag er 2/3 av veggen pusset, så kommer det en sprekk på ca 20cm som går inn 1cm der hvor teglsteinen er, så kommer det en liten del puss til, men som ikke er jevn med den andre pussen.

Skal jeg la veggene være som de er og bare lekte ut, men kanskje unngå å sette lekte på akkurat den delen der teglsteinen er, og bare sette en gipsplate over, selv om det blir et lite hulrom bak da?
 
Et alternativ kanskje kan være å pusse veggen med gipsbruk?

Skal du sette opp gips bør du lekte først, deretter settes gipsen på lektene, da blir det rett, men det tar jo litt plass med lektene, og det blir hulrom mellom gips og vegg tilsvarende minst lektetykkelsen.
 
Regla gjør ikke så mye vi har tenkt å gjøre det nå. Men leste i en annen tråd at de foreslo å sette gipsen med pl600 kan man sette det direkte på reglene så spikre gipsen i reglene? Så man fester reglene med pl600 på veggen da. Jeg har testet å pusse opp det men det ble bare dritt av det alt falt ned igjen så det gir jeg opp :)
 
Så her ville jeg nok gjort,
https://youtu.be/G4lmkcFNGrA

Hos en kompis så var det et par polakker og gipset hans kjellervegger på lignende måte, det ble rett og bra og sitter fortsatt nå 10 år senere.
 
Om pussen faller av, vil ikke limet feste seg heller, men det kommer nok mest av at underarbeidet ikke er gjort ordentlig ;)

Reglene trenger du ikke å feste i veggen, de fester du i bunnen og toppen, deretter skrur du gipsplatene i reglene. Noe lim trengs ikke.

Om du likevel vil feste regelen til veggen, så legg en distanse mellom regelen og veggen, hvis ikke regelen er tett inntil, og skru fast regelen i veggen. Men vær forsiktig så ikke regelen bulker inn når du har skrudd den fast, lett å gjøre. Da må du sette inn en tykkere distanse.
 
Hei!
Jeg fulgte dette når jeg renoverte badet mitt.
http://www.norgips.se/Limguide

Prøvde også å pusse med gipsbruk på et mindre område men syntes det var vanskelig å få det bra til tross for pussførere.
 
Man kan også ta gipspuss og feste opp gipsplaten med.

Man klatter på noen solide klatter og trykker på gipsplaten (så gjelder det å få det rett og fint med vateret)
 
Primer (heftgrunn) på overflaten og la det tørke, flislim på veggen med passe tanndybde, så setter du opp gipsplaten, så skal du se at den sitter.
 
Gipsmørtel er også veldig bra som klebemasse, men med den negative egenskapen at den herder i bøtta forferdelig fort.

Det er viktig å blande nøyaktig den mengden man skal bruke, gjerne innen 15 minutter, for etter omtrent 30 minutter har det herdet for mye i bøtta. Det kan være utfordrende hvis man planlegger å sette opp flere plater og må blande flere ganger, da grundig rengjøring av blandestav og murskje kreves, for hvis du får i gamle rester av gipsmørtelen, vil det også påskynde herdeprosessen.

Personlig, etter flere forsøk, unngår jeg nå gipsmørtel som pesten, da skiten er forferdelig vanskelig å jobbe med. Hvis man legger til en kort påføringstid på dette, blir det virkelig knotete å få et godt sluttresultat. Hvis man skal kjøre ren pussing altså.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.