Skal dele av et stort rom i kjelleren med en vegg så det blir to rom.
Når jeg besiktiget huset, sa takstmannen at det var ganske høyt fuktverdi i kjellergulvet, og at man ikke skulle sette tremateriale i kjelleren.
men hvis jeg skal regle opp en vegg, så blir det jo trestender, skal jeg legge f.eks. tjærepapp under den liggende regelen som jeg setter veggstenderne på, eller skal jeg gjøre noe annet? og så tenkte jeg ha gips på dette, men har lest her på forumet at det kan bli mugg på pappen på gipsen. Men hvis jeg setter gipsen ca 3 cm over gulvet så den ikke har kontakt med gulvet så kanskje det går bra? de 3 cm gjemmer man jo med gulvlisten uansett.

MVH Anders

Bruk plåtregler!

Bruk stålregler i stedet for tre så var du kvitt det problemet, angående gipsen så får noen som kan mer om det svare.

Du svarer så langsomt mats...... 8-)

ok, men burde det ikke funke med tjærepapp bak trelekteren? eller kan jeg legge noe annet bak trelekterne? har jo masse tre lektere liggende.... hva koster plåt lektere da? har aldri brukt det.

MVH Anders

MathiasS skrev:
Du svarer så langsomt mats...... 8-)
Det er fordi jeg skriver lengre svar ;D

ingen som vet om det funker med tjærepapp bak trelekten? eller kan jeg legge noe annet bak trelektene?

MVH Anders

Problemet er jo at du bare stenger inn fukten bak tjærepappen så og da vil den nok komme frem ved siden dessverre

Bygde nettopp en vegg i kjelleren min. Kjøp stålstendere, det er ikke dyrt, det er praktisk å jobbe med, det roter ikke til på samme måte som tre, du trenger ikke å bekymre deg for fuktigheten. Det finnes sikkert noen ulemper også, men jeg tror fordelene veier tyngre i kjellerprosjekt. Gipsen burde ikke være noe problem hvis den ikke ligger mot gulvet. Dessuten bør vel ikke listene være av tre.

om jeg hadde hatt så høy fuktighet i kjelleren at du ikke kan ha en trestender, så ville jeg ha sjekket fuktproblemet først.

Kjøp stålskinner og sett i bunnen. Så kan du lage veggen som vanlig... Det er jo trekontakten med den fuktige platen som er problemet. Løft gipsen 3-4 mm fra gulvet så er du sikker der også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.